Til nå har Subaru konkurrert i et relativt smalt marked med sine firehjulstrekkere. Grunnen til det er at det kun har vært bensinmodeller tilgjengelig i de relativt store familiebilene, noe som er dumt når tre av fire kjøpere helst vil ha dieselbiler. Dette fikk de smertelig erfare i 2007 etter avgiftsomleggingen, og hele fjoråret ble et relativt dystert Subaru-år, i hvert fall om man ser bort fra forhåndsregistrerte biler.

Derfor er det med stor entusiasme Subaru nå endelig skal begynne å selge biler med boxerdiesel, en motor som har vært på tegnebrettet i mangfoldige år. Det er flere grunner til at den kommer sent, men var den verdt ventetiden?

Unik konstruksjon
Ifølge Subaru er det ingen andre fabrikanter som tilbyr boxerdieseler i personbiler. Denne konstruksjonen har egenskaper en tradisjonell rekkemotor ikke har, men har opp gjennom årene fått litt pepper også; blant annet har forbruket - i hvert fall for noen år tilbake - vært noe høyere enn på en vanlig forbrenningsmotor.

Det fordelaktige med en boxermotor er at den kan monteres lavt i motorrommet. Da får bilen et lavere tyngdepunkt, som igjen kan gi seg merkbare positive utslag i bilens kjøreegenskaper. Et annet viktig punkt er at motoren har langt mindre vibrasjoner enn en tradisjonell rekkemotor, og det bidrar til økt komfort og mindre støy.

Teknologien er beholdt
I stedet for å kjøpe opp en dieselmotor, eksempelvis fra Toyota som eier en viss andel av Subaru, valgte de altså å utvikle en boxerdiesel selv. Etter noen timers prøvekjøring med både Legacy og Outback, kan undertegnede fastslå at den var verdt å vente på.

Det begynner å bli mange flotte og stillegående oljebrennere på markedet, men det spørs om noen kan matche Subarus diesel når det gjelder støy og vibrasjoner. Den gir selvfølgelig fra seg litt dieselknatring på tomgang, men den blir nesten skremmende kultivert og stillegående straks den er blitt varm.

Ytelsene ligger rett i overkant av det som er normalt i klassen. Toliteren leverer 150 hk og 350 Nm, og alt momentet er faktisk tilgjengelig helt nede ved 1800 omdreininger i minuttet. Siden den også er forholdsvis turtallsvillig til dieselmotor å være, resulterer dette i en fleksibel og sprek maskin som selv folk med bensin i blodet vil trives med.

Legacy og Outback klarer sprinten til hundre på henholdsvis 8,9 og 9,2 sekunder, mens de begge så vidt klatrer over 200 km/t. "Grønn" er den også; CO2-utslippet per kilometer er på relativt lave 151 gram, og forbruket er oppgitt til 0,57 og 0,58 liter per mil ved blandet kjøring.

Til tross for høye forventninger innfrir boxerdieselmotoren på imponerende vis. Den hadde nok fortjent en sekstrinns girkasse, men femtrinnskassen fungerer bra nok sett i forhold til motorens fleksible karakter. Foreløpig er den kun å finne i Legacy og Outback, mens den til høsten dukker opp i nye Forester. Til neste år vil den også finne veien ned under panseret på Impreza.

Tekniske data Subaru Legacy 2.0D

  • MOTOR: R4, 1998 ccm
  • EFFEKT, hk ved o/min: 150 v/3600
  • DREIEMOMENT, Nm ved o/min:350 v/1800
  • EGENVEKT, kg: 1510 (1565 med soltak)
  • BAGASJEROM: 459/ 1649
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil:0,57
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 151
  • 0-100 KM/T, sek: 8,9
  • TOPPFART, km/t: 203
  • PRIS, FRA, kr: 363 500
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!