München, Tyskland: Vi Menn har nettopp prøvekjørt den nye Volkswagen Passat CC, en bil som følger Mercedes-Benz CLS i den noe merkverdige firedørs coupé-nisjen, om enn på et mer folkelig nivå.
Vi liker det vi ser. Utseendet minner mye om CLS, men den er fortsatt tydelig en Volkswagen. Snuta er bredere, flatere og skarpere i formen, på sidene har bilen fått nye linjer, og hekken har også fått en mer gedigen form enn sedanmodellen av Passat.
Bilen er tre centimeter lenger, fire centimeter bredere og fem centimeter lavere enn sedanen - og visstnok er omtrent halvparten av delene på bilen unike for CC.
Den integrerte hekkvingen, de tøffe, blanke 18-tommerne og ikke minst den sterkt skrånende taklinjen gir Passat CC et ganske så lekkert utseende.

Deilig for fire
Foran kjenner vi oss godt igjen, men produsenten har tatt Passat-interiøret til et enda finere nivå. Nye detaljer her og der, ny styring av klimaanlegget og et nytt ratt bidrar til en mer påkostet følelse.
Sportssetene gir akkurat den sittestillingen vi ønsker, og i de to dype, separate setene bak kan også voksne trives. Har du lang rygg, vil du nok få litt trøbbel med takhøyden, men til gjengjeld er beinplassen god.
Bagasjerommet har krympet med 30 liter i forhold til sedanen, men et 535-liters, bredt og dypt rom burde da være tilstrekkelig. Om ikke, kan du legge ned bakseteryggene - eller åpne skiluka.
CC imponerer på veien. Støynivået er mye lavere enn i normal-Passat, og understellet og styrefølelsen er bedre. Testbilene var alle utstyrt med adaptivt understell, som gir valget mellom komfort, normal og sport for styring og understellet. I sportsstilling er den lettkjørt og kvikk, uten å krenge, men med mer risting på humpete vei. Komfort gir herlig, flytende følelse, men også noe duving. Normalstillingen føles ganske enkelt som et fint kompromiss.

Uansett viser CC den samme ryddigheten som de øvrige Passat-modellene, og selv om den ikke er utpreget sporty, er den absolutt svingevillig.

Velg bensin
Den nye tolitersdieselen, som yter de samme 140 hk og 320 Nm som gamlemotoren, har common rail-innsprøytning og dertil hørende jevnere og penere gange. Den er fortsatt litt brå, men med massevis av trøkk i mellomregisteret.
I CC er den dessuten så godt støydempet at selv dieselhatere bør kunne leve med den. Med turbomatet 1,8-liter på 160 hk og 250 Nm får du herlig kraft over et stort område, og bensinmotorens turtallsvillighet, enda stillere lyd, og den jevne oppbyggingen av effekt, gjør den til vår favoritt.
Om du legger til en del penger, får du en 170-hesters dieselmotor, og enda mer penger gir deg den turbomatede bensin-toliteren som for eksempel også driver Golf GTI. De 200 hestekreftene trenger du ikke; det er bedre å velge 1,8-literen og heller bruke pengene på utstyr.
For ekstrautstyr, det vil du ha. CC har mye godt som standard, men det adaptive understellet, xenonlamper, 18-tommere og sportsinteriør med skinntrekk koster rundt 35 000 kroner, og bør være med.

Beste fra to verdener
En 3,6-liters V6 på 300 hk er også tilgjengelig, og da er firehjulstrekk standard. Denne er grom, med herlig sekserlyd og flott drag til øvre hastighetssjikt på Autobahn, men koster også sitt - og den er fortsatt mer behagelig enn grisemorsom og utpreget sportslig.
4x4 kommer for øvrig på flere, mindre motorsterke utgaver etter hvert. Alle motorene kan kombineres med automatgir, selv om dette gir et drøyt prispåslag.
Volkswagen mener at Passat CC kan være en slags bro mellom Passat og Phaeton. De nærmeste konkurrentene - bortsett fra Audi A5 - regnes å være både sedan- og coupévarianter av Mercedes-Benz C-Klasse (+ CLK), Peugeot 407, Alfa Romeo 159 (+ GT), og BMW 3-Serie.
For Passat CC har det beste fra både sedan- og coupéverdenen; den er praktisk og komfortabel, samtidig som den er elegant, påkostet og velkjørende. Ikke ser prisene ut til å bli spesielt skremmende heller, om man sammenlikner med hva sedan-Passat koster.

Tekniske data VW Passat CC 1,8 TSI

Motor: R4, 1798 ccm
Effekt, hk ved o/min: 160 v/5000
Dreiemoment, NM v o/min: 250 v/1500
Egenvekt: 1430 kg
Maks hengervekt: 1500 kg
Bagasjeromsvolum, l: 535
Forbruk, EU-mix: 0,76 l/mil
CO2-utslipp, g/km: 180
0-100 km/t: 8,6 sek
Toppfart: 222 km/t
Pris fra: 390 000 kr*

* 2,0 TSI med 200-hesters, turbomatet bensinmotor og 170 hk-utgaven av 2,0 TDI vil koste henholdsvis ca. 490 000 og 420 000 kroner når de kommer i uke 22/08. Da vil også alle motoralternativene kunne kombineres med automatgir, for noen titusenlapper ekstra.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!