Etter alt å dømme skal neste generasjon Mercedes-Benz E-Klasse presenteres på Frankfurt-messen i september neste år. Men det tar lang tid å utvikle en ny bilmodell, og testingen av bilen er godt i gang. Det har våre spionfotografer selvsagt også fått med seg.

Oppdaget i eget hjem
Nær Mercedes-Benz-hovedkvarteret i Stuttgart kom de over denne lett kamuflerte testbilen, og dermed kan vi se en del av det som kommer. E-Klasse får - som den nye C-Klasse og de andre, nye modellene - kraftige skjermbuer i samme stil som S-Klasse. De massive støtfangerne, karosserilinjen som stiger bakover under dørhåndtakene og de store vindusflatene tas også med til "lillesøster".

Passer på deg
E-Klasse blir som vanlig fullstappet av sikkerhetsutstyr, med avansert bremseteknologi - keramikk-komposittskiver blir tilgjengelig på de heftigste modellene - og massevis av elektronikk. Regn også med systemer som sier ifra dersom du er i ferd med å kjøre ut av kjørefeltet ditt, hvis du har glant for lenge i en bestemt retning eller hvis du er i ferd med å sovne.

Bilen får dessuten et system som overvåker trafikkskilt og veistandard, slik at bilen kan reagere dersom du ikke gjør det. Det elektroniske stabilitetssystemet tar hensyn til sidevind, veiens form og om dekkene er slitte, så du må gjøre mye galt for å klare å kjøre ut.

Hybrider på vei
Motoriseringen blir som vanlig et knippe fire- seks- og åttesylindrede motorer, koblet til sjutrinnsautomatgirkasser. Vi blir også veldig overrasket dersom det ikke dukker opp noen hybridmodeller der el-motorer avlaster forbrenningsmotoren.

Selvmord?
En gang for lenge, lenge siden, var det en grunn til at begrepet "selvmordsdører" ble til. Det er jo tross alt ikke rare glipen som skal til før lufttrykket river døra åpen når man kjører. Men med moderne tiders mer kravstore og sikkerhetsbevisste kjøpere og myndigheter, har en slik dørløsning mange positive sider - og farene er borte. Å hengsle bakdørene i bakkant gir jo muligheten til å fjerne hele B-stolpen, den som binder sammen tak og gulv mellom for- og bakdørene. Og da blir inn- og utstigning til baksetet svært enkelt.

Juksehåndtak
Som vi ser, har Opel gjort seg ekstra flid med å maskere Merivaen de testet i Finland. Særlig bak. Og med jukse-dørhåndtak bak på bakdørene forsøker de å lure spionfotografer og andre til å tro at den har konvensjonelle dører.

For øvrig kan vi berette at neste Meriva får et mer praktisk og påkostet interiør, den skal bli et hakk mer komfortabel, og får også et mer elegant utseende enn dagens modell. Under panseret får den et knippe gjerrige bensin- og dieselmotorer, og vi håper selvsagt på en oppfølger til den overraskende morsomme Meriva OPC. Så får vi se om Opel har klart å gjøre grunnstrukturen såpass stiv at det ikke gjør noe at B-stolpen er borte.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!