Bilder: Citroën C5 2,0 HDI

Nye C5 byr på egenskaper man kanskje ikke umiddelbart forbinder med Citroën . Den er barsk å se på, har et mer førersentrert miljø, og kan faktisk bli enn smule sporty - hvis du betaler ekstra. I tillegg byr bilen på kjent Citroën-komfort, herlige dieselmotorer og sofistikerte detaljer.

Tøffere
C5 har generelt vært en pen bil med et tradisjonelt, litt nøytralt utseende. Den nye bilen har tilsynelatende et mer muskuløst preg over seg, med kraftigere og langt mer dynamiske linjer. Fronten er aggressiv, lav og bred, og de opphøyde linjene på panseret bidrar til å videreføre det dynamiske utseende bakover på bilen. Hekken er også høy og bred, og sportsligheten forsterkes her med den lille spoileraktige avslutningen på koffertlokket. Dette gjør at bilen ser kjapp og kjøreglad ut - selv når den står stille.

Smakfullt og solid
Innvendig har Citroën ført C5 til nye høyder. Materialkvaliteten er meget bra, linjene smakfulle og ergonomien er nesten på tysk nivå. Det meste er nemlig meget bra, bortsett fra at setene - tilsynelatende sportslige og gode - ikke lever opp til forventningene. Sidestøtten sitter nemlig såpass langt ut på setet at man må begynne å skli før støtten er der. Dessuten er ryggplaten i hardeste laget for en komfortbil som Citroënen jo skal være. Ellers har man bra med innstillingsmuligheter, og også fireveisjustering av rattet.

Men girspaken er litt vel fransk; selv om bilen står i gir, kan man bevege den såpass mye at man nesten tror bilen står i fri. Hvordan blir det da om 100 000 km?

Mag(net)isk understell
At en bil kan oppleves så forskjellig som C5 gjør med to forskjellige typer understell, er nesten uvirkelig. Fjæringssystemet Hydractive III+ er tilleggsutstyr, prisen er foreløpig ikke klar.

Likevel vil jeg påstå at dersom du er ute etter maksimal komfort, trygghetsfølelse og samtidig liker at bilen er lettbeint i svingene, er dette systemet verdt sine ekstra kroner.

Bilen blir langt mer presis, forutsigbar og sporty, samtidig som både komforten og retningsstabiliteten er vesentlig bedre. Dessuten tilpasser systemet seg både sjåførens kjørestil og underlaget.

Med den tradisjonelle mekaniske fjæringen gjør heller ikke bilen noen dårlig figur, tvert imot. Det er bare det at bilen totalt skifter karakter - og klasse - med Hydractive III+.

Motoren i vår bil har vi sagt mye positivt om tidligere. HDI-motoren med partikkelfilter slipper ut lite CO2 og har også meget bra ytelser å by på. I tillegg er den såpass stillegående i den godt støydempede C5-en, at man i normale turtallsområder kjapt kan glemme at man kjører diesel.

Prisene ikke klare
Citroën har spisset C5, og sikter mot konkurrenter som Ford Mondeo, Renault Laguna og Volkswagen Passat for å nevne noen. Den er blant de største i sitt segment, både med hensyn til lengde og bredde, og den innvendige plassen er god - kanskje med unntak av en litt lav takhøyde i baksetene i sedanen.

C5-en er et fint tilskudd til Citroëns bredeste sortiment noensinne, og kan med rett pris og utstyr sikkert få en og annen Mondeo- og Passat-kunde til å konvertere til fransk.

Prisene er ennå ikke klare, men ryktene sier at de ikke skal starte noe høyere enn prisene for den utgående modellen, som har en startpris på 313 700 kroner med 1,6 HDI som sedan. Den motoren - for øvrig også den en perle - blir også tilgjengelig i den nye modellen, som kommer på markedet i mai.

andreas.handeland@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!