Bilder: Brabus Tender To

Tyske Brabus er jo velkjent som Mercedes-Benz-tuner, og de tar også for seg de andre modellene som hører inn under Mercedes-Benz-paraplyen. Nå har de lagd et pakketilbud litt utenom det vanlige; en SLR McLaren Roadster og en Smart Fortwo Cab dresset opp i identiske klær.

Lekkert, likt og kostbart
De to bilene har fått identisk, snøhvit lakk, lik rødfarge på cabrioleten, og begge har også fått trimmede motorer, nye understell, tøff styling og et oppgradert interiør. Pakken blir din for snaue 5,7 millioner kroner, pluss avgifter og slikt.

SLR´en er utstyrt med Brabus´ egne 20-tommere - skodd med 255/30-dekk foran og 305/25-dekk bak. Den har fått en ny spoiler under frontfangeren som skal redusere løftekrefter i høy fart, og en diffuser bak skal også bidra til bedre aerodynamikk.

650 hk og ekstreme mengder rød tråd
Den allerede i utgangspunktet så hyggelige motoren er trimmet enda mer, så nå gir den 650 hk. Sammen med en ny diffbrems skal 0-100-sprinten ta 3,6 sekunder. Diffbremsen hjelper til med å få kreftene ned i bakken, både når du kjører rett fram og i sving. Toppfarten er 337 km/t.

Interiøret er mildt sagt kraftig bearbeidet. SLR har fått et nytt ratt med flat underside og integrerte knapper for giring, en haug med karbonfiberbiter på dashbordet, midtkonsollen og rundt omkring ellers, og en helt ny skinn- og alcantarainnredning. At de har lekt seg med farger og kontraster, er ikke akkurat vanskelig å se. Dessuten forteller Brabus at bare vaffelmønsteret på skinntrekket i fotbrønnene består av 7800 meter rød tråd.

112-hesters Smart
SLR´ens følge, en Brabus Ultimate 112, har fått tøft stylingsett med skikkelig brede skjermer som huser 18-tommere - skodd med 205/35-dekk foran og 235/30-dekk bak. Et høydejusterbart coiloversett og bredere sporvidde skal bidra til å gi morsommere kjøreegenskaper.

Brabus har trimmet den lille, tresylindrete turbomotoren. Nå gir den 112 hk. Dessuten er dreiemomentet økt til 150 Nm, og momentet er høyere over et større register. Dette skal gjøre bilen mer hverdagsvennlig, siden du får mer kraft på de turtallene du vanligvis kjører i.

Klarer halvparten
Girskiftene skjer automatisk eller med sjaltehendler på tunerens nye ratt, og den lille bilen gjør 0-100-sprinten på 9,5 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 170 km/t. Altså klarer den omtrent halvparten så mye som SLR´en.

Smart-interiøret har også fått en omfattende oppgradering hos Brabus. Den samme kombinasjonen av skinn og alcantara og et stort knippe aluminiumsdetaljer pynter opp.

Liten trøst?
Om du tilfeldigvis ikke har 5,7 millioner kroner til overs, og noen millioner ekstra for å få norske skilter på bilene, kan vi trøste deg med at bilene naturligvis er tilgjengelige hver for seg, og i andre fargekombinasjoner enn det vi ser her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!