Koenigsegg Edition. Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Edition. Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Edition har et karbonfiberskall som synes og kommer med to motoralternativer; en 4,8 liters bensinmotor med 888 hestekrefter, eller en tilsvarende motor som kan gå på E85 og dermed yte svimlende 1018 hestekrefter.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

-Dette blir en bil for å slå rekorder med, skryter Koenigsegg.

Vil sette rekord
Koenigsegg har en ambisjon om å sette ny rekord rundt Nürburgring Nordschleife. Rekorden for gateregistrerte biler er på 6.55 (rekorden for racerbiler er på 6.05) og har blitt satt av en Radical SR8, men det er ikke alle som godkjenner denne rekorden fordi de mener at Radical kun er en racerbil med skilt på.

Derfor mener noen (les tyskere) at rekorden innehas av en Donkervoort D8 med tiden 7.14, mens Koenigsegg har kjørt på 7.34 - seks sekunder langsommere enn en Porsche Carrera GT.

Halvannen million Euro
Kanskje Koenigsegg Edition kan gjøre noe med dette? Bilen har blant annet en stor bakvinge og en ny frontspoiler for å bedre aerodynamikken. Det har også gått rykter om at Koenigsegg skal utvikle en bil for GT-racing, som for eksempel kan delta i 24-timersløpet på Le Mans, og Edition-modellen kan være det første steget på vei mot en racerbil.

Ønsker du en bil som kan gå på E85 må du ut med halvannen million Euro - før det norske avgiftstyrraniet skal ha sitt å si.

Video: Biler for folk flest
Video: Think Ox
Video: Sportsbiler i Genève
Video: Slik skal bilene bli grønnere

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!