Bilder: Mazda 6 stv

Den nye Mazda 6 er snart på plass her i landet. Vi har tidligere prøvekjørt sedanen, som ga et svært godt førsteinntrykk. Den ser barsk ut, og den kjører godt. Den er rommelig og stillegående, og både drivlinjer, utstyrspakker og prisene er gode. Dessuten har den de sporty hintene vi så gjerne vil ha i en bil.

Tøff og praktisk
Nå har vi også prøvekjørt den Mazda 6-modellen som er mest aktuell her i landet: stasjonsvogn med dieselmotor. Også denne har fått djerv design, med en rekke tøffe detaljer med hint fra deres egen RX-8 - og en del fra Lexus. Med sportspakke og 18-tommere blir den enda mer synlig på veien. Med en eller annen frisk farge, blir også de mange formene på karosseriet synlige.

Alle nyhetene fra Geneve 2008

Bilen er blitt mye lengre, litt bredere og bitte litt høyere enn stasjonsvogn-forgjengeren. Dette gir utslag i bedre plass, særlig der det trengtes mest: for de i baksetet. Sammen med stort og lettlastet bagasjerom, oppfyller den familiens krav. Den delte bakseteryggen kan felles ned ved å dra i et håndtak i bagasjerommet, og gir et stort og flatt lasterom. Når bakluka åpnes, følger bagasjeromstrekket med opp, samtidig som en nettinggardin strekkes ut og danner en slags vindbeskyttelse for de inni bilen. Praktisk i vårt kalde land.

Ordentlig og sporty
Førermiljøet gir god kvalitetsfølelse, og det er ryddig og intuitivt. Ergonomien er slik den skal være, selv om undertegnede gjerne kunne sittet noen centimeter lavere i bilen.

Som sedanen, har Mazda 6 stasjonsvogn sporty og ryddige kjøreegenskaper. Den er bygd på en modifisert utgave av plattformen fra forrige 6-generasjon, med mer komfort, bedre kontroll og bedre stabilitet som noen av resultatene. Og det merkes godt på veien; den er lettkjørt både i by og på landevei - selv om svingradiusen med fordel kunne vært et lite hakk mindre - og den har mye å stille opp med når det skal svinges.

Den krenger minimalt, svarer kjapt og konsist på beskjeder, og gir ingen overraskelser. Dessuten bidrar den gode styrefølelsen - antageligvis hjulpet av vår testbils 18-tommere - at bilen er morsom å kjøre. Men størrelsen på bilen merkes, og det er godt å ha parkeringssensorer. Dessuten er ikke 18-tommere alltid det beste valget om du ønsker god fjæringskomfort.

Fleksibel diesel
Dieselmotoren er også en modifisert utgave av toliteren fra forrige generasjon. Med 140 hk og 330 Nm har den behagelig kraftoverskudd ved dagligdags kjøring, og den oppleves som mer fleksibel enn mange av konkurrentenes maskiner - men med litt mindre trøkk på topp. Godt med kraft i bunn og god fleksibilitet gjør det lett å ta i gang og bedrive køkjøring med bilen, og sekstrinnsgirkassa er både direkte og fast. Prisen på dieselmodellen er også mildt sagt anstendig, forbruket er hyggelig, og støynivået er behagelig lavt.

I tillegg til å være både større, mer komfortabel og bedre utstyrt, og i tillegg morsommere å kjøre enn forgjengeren, skal den også være sikrere enn den utgående modellen. Samtidig har Mazdas lettvektsstrategi - slik vi har sett på Mazda 2 - gjort bilen lettere enn forgjengeren. Det står det respekt av i en tid der bilene blir bedre og bedre, men også tyngre og tyngre.

Pene priser
Når Mazda 6 kommer i april, vil stasjonsvogn koste 10 000 kr mer enn sedanen, og 5000 kr mer enn kombicoupéen. Den norske importøren regner med at stasjonsvogn og dieselmotor vil stå for den aller største delen av salget her i landet - og da starter prisen på 301 100 kr. Den er velutstyrt allerede i basisutgave, men vi vil anbefale å gå opp et hakk på utstyrslista for å få mer hyggelig utstyr for komfort, sikkerhet og godfølelse. Går du opp to hakk på lista, får du med utstyr som 17-tommers felger, xenonlamper, parkeringssensorer, stor stereo fra Bose og blåtann-handsfree.

Mazda 6 stv

1,8

2,0

2,5

2,0 D

Motor, CCM

R4, 1798

R4, 1999

R4 2488

R4, 1999

Effekt, HK ved O/Min

120 v/5500

147 v/6500

170 v/6000

140 v/3500

Dreiemoment (NM) ved O/Min

165 v/4300

184 v/4000

226 v/4000

330 v/2000

Egenvekt, kg

1420

1430

1455

1545

Maks hengervekt, kg

1300

1500

1500

1600

Bagasjerom, liter

591-1751

591-1751

591-1751

591-1751

Forbruk, EU-mix, liter per mil

0,70

0,72

0,82

0,57

CO2-utslipp, g/km

165

171

193

149

0-100, km/t, sekunder

11,7

10,3

8,3

10,9

Toppfart, km/t

194

208

217

198

Pris, kroner

279 900

333 100

413 400

301 100

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!