Bilder: Ford Kuga

Ford Kuga er en bil vi har ventet lenge på. Den tekniske basisen - som blant annet Focus og S-Max også er bygd på - har alt som skal til for at kompakt-SUV´en skal bli ordentlig velkjørende. Med tanke på hvordan Ford har klart å få MPV´ene S-Max og Galaxy til å kjøre, har vi også store forhåpninger til bilen. I tillegg har Ford mildt sagt hatt god tid på seg til å utvikle noe som kan plage konkurrentene.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Ikke stor
Nå nærmer det seg den første offisielle avdukingen av Kuga, og i den forbindelse har Ford kommet med mer informasjon om bilen. Den er 4,44 meter lang, 1,84 meter bred og 1,71 meter høy, altså omtrent like stor som en VW Tiguan. Dermed plasserer den seg blant de mindre kompakt-SUV´ene.

Den skal ha god plass til fem, og bagasjerommet tar - på kompakt-SUV-vis - ikke mer enn 360 liter. Men bakluka er delt, og lav lasteterskel skal gjøre innlasting lett. Dessuten kan du legge ned baksetet, og da får du 1355 liter å boltre deg på.

Én dieseldrikkende motor
Bilen kommer i utgangspunktet kun med en toliters diesel på 136 hk ved 4000 o/min og 320 Nm ved 2000 o/min. Dreiemomentet økes til 340 Nm ved overboost (høyere overtrykk i kort periode). Denne er koblet til en sekstrinns girkasse. Prestasjonene er foreløpig ikke klare, men forbruket skal bli hyggelig: 0,64 liter på mila ved blandet kjøring, og CO2-utslippet er oppgitt til 169 g/km. Dette borger for avgifter som ikke er altfor skremmende. Motoren kjenner vi for øvrig godt fra andre Ford-produkter, og vi har full forståelse for at Ford mener den er perfekt i denne bilen. For den er en fin maskin; sterk og fleksibel, stillegående og nøysom.

Kuga kommer i to utstyrsvarianter; en litt fancy, og en mer moderne og høyteknologisk utgave. Den kommer i ti forskjellige farger. Felles for alle er Haldex-firehjulstrekk som kan fordele opptil 50 prosent av drivkreftene til bakhjulene, og alt som forventes av sikkerhetsutstyr.

- Klassens mest kjøreglade
Ford legger stor vekt på å skryte av kjøreegenskapene til bilen i pressemeldingen. Målet deres var at Kuga skulle ha klassens beste kjøreegenskaper på vei, med de beste bremsene og den beste styringen. Ford har vist hva de kan klare på en god del andre bilmodeller, også modeller der vi vanligvis ikke forventer særlig til kjøreegenskaper, så vi er spente på hva de har fått til med kompakt-SUV´en.

Bilen kommer hit til sommeren.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!