Bilder: Mercedes SLK

Rundt en halv million SLK-modeller er levert til kunder verden over siden bilen første gang så dagens lys i 1996. I 2004 ble den etterfulgt av generasjon 2, som framstod som både mer dynamisk og kjøreglad. Nå er en ny facelift lansert, og det er ikke spesielt vanskelig å forstå hvorfor folk som har råd, gjerne har en SLK i oppkjørselen.

Frekkere utseende
Det hersker vel liten tvil om at man har latt seg inspirere av storebror, muskelbilen SLR McLaren. Den pilformede designen skapte et langt mer aggressivt design enn forgjengeren hadde, noe som er ytterligere forsterket nå, med nye elementer i frontpartiet, samt en diffusor-aktig bakfanger og barskere eksosutblås på hver side. Toppmodellen 55 AMG skiller seg fra resten av flokken med blant annet andre fangere foran og bak, doble AMG-utblås på hver side og større bremser, for å nevne noe.

Mer kraft, bedre samvittighet
Alle de fire motorene SLK leveres med er politisk korrekte, i den forstand at både CO2-utslipp og forbruk er redusert. Likevel har effekten økt, og ytelsene selvsagt også. Innstegsmodellen 200 Kompressor - for øvrig en 1,8-liter som før - har fått hevet sin effekt til 184 hester, og vil være den klart mest aktuelle for norske kjøpere.

Den største av de to V6-motorene, SLK 350, drives av en 3,5-liters kraftpakke som nå yter 305 hester og 360 Nm. Den når 100 km/t på 5,4 sekunder og vil sannsynligvis tilfredsstille de flestes behov for fart, akselerasjon og ikke minst lyd. SLK 55 AMG på sin side, med 360 hester og 510 Nm, har et drag og en lyd man ikke glemmer med det første. Den gjør den velkjente spurtøvelsen på 4,9 sekunder - med automat.

Det finnes også en SLK 280 med en mindre treliters V6 under panseret. Denne yter 231 hester og er et slags fint kompromiss i modellrekken, men prisen blir nok drøyeste laget her hjemme.

Presis og leken
Er det mulig å kombinere den litt "tunge" og komfortable Mercedes-følelsen med lekne og sylskarpe sportsbilprestasjoner? Svaret er ja. Styringen og understellet er stramt og meget presist, og man får følelsen av å sitte i en godt sammenskrudd bil. Dessuten forplanter forbausende lite av veibanens ujevnheter seg inn i kupeen. Balansen i bilen er meget godt, og til tross for kort hjulavstand, er den mer forutsigbar enn man skulle tro. Nytt på den nye modellen er et styresystem med langt bedre respons og mindre rattutslag - uvant til å begynne med, men det settes pris på etter hvert, spesielt under aktiv kjøring eller i trange parkeringshus. Systemet er standard på verstingen 55 AMG, og tilleggsutstyr på de tre andre motorvariantene.

Hva koster det å være kar?
Klarer du deg med den minste kompressormotoren og et begrenset utstyrsnivå, kan du smykke deg med tittelen SLK-eier for under en halv million: 499 700 kroner. SLK 280 og 350 koster fra henholdsvis 694 700 og 884 800 kroner, og blir nok til tross for mindre utslipp fortsatt straffet hardt av staten. På vanlig tysk manér er heller ikke tilleggsutstyret - som du trenger en del av for å kalle bilen velutstyrt - spesielt billig. Hvis kroner er et ikke-tema, koster herligheten SLK 55 AMG fra 1 276 600 NOK'er. Men da får du til gjengjeld Porsche-akselerasjon, mer oppmerksomhet enn naboen og en lyd som gjør et stereoanlegg sterkt overflødig.

andreas.handeland@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!