Eksklusiv kjøreglede

Rolls-Royce viser en mer sportslig og førervennlig coupéutgave av den enorme og enormt luksuriøse Phantom.

Med coupéform og kortere akselavstand, samt en del andre endringer av karosseriet, framstår Phantom Coupé som mer dynamisk enn den vanlige, enorme Phantom.
Med coupéform og kortere akselavstand, samt en del andre endringer av karosseriet, framstår Phantom Coupé som mer dynamisk enn den vanlige, enorme Phantom.
Sist oppdatert

Bilder: Rolls-Royce Phantom Coupé

Rolls-Royce Phantom er enorm. Og den er fantastisk luksuriøs, bygd for at de i baksetet skal ha det så bra som overhodet mulig. Men størrelsen, vekten og kjøreegenskapene gjør den ikke spesielt kjøreglad, selv om den faktisk går an å ratte relativt friskt.

Den ærverdige britiske bilbyggeren har lange tradisjoner med å bygge biler der også sjåføren skal ha en hyggelig opplevelse, og nå skal de presentere en mer førerorientert utgave av Phantom.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Coupé med selvmordsdører
Phantom Coupé er - som navnet antyder - en coupé. Fireseteren har selvmordsdører på samme måte som den åpne Drophead Coupé, og den er 25 cm kortere enn en vanlig Phantom for å være mer hendig. Selvmordsdørene, altså dører som er hengslet i bakkant, gjør inn- og utstigning lettere. De gjør også at bilen har fått en sammenhengende takkonstruksjon fra A- til C-stolpen. Dette skal ha gjort bilen til den mest vridningsstive Rolls-Royce noen sinne.

Med panser og A-stolper i børstet stål, lav hekk med bagasjeluke som kan felles ned som en pikniksofa for to, endringer i fronten og et karosseri med litt mykere former enn den "vanlige" Phantom, skiller Coupé seg også ut fra mengden og framstår som et hakk mer elegant.

Mer kjøreglad
Phantom Coupé skal være den mest kjøreglade Rolls-Royce-modellen. Den har den samme 6,75 liter store V12´en med 460 hk og 720 Nm, men noen små endringer på den har redusert forbruket med 25 prosent. 0-96 km/t skal ta 5,6 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Med 49:51-vektfordeling, endret luftfjæring og modifisert styring, skal den 5,6 meter lange og 2,6 tonn tunge bilen være underholdende å kjøre på svingete vei, samtidig som den skal være velegnet for lange dagsetapper i full fart.

44 000 farger
Interiøret i bilen er fortsatt svært påkostet, og kjøperen kan spesifisere nær sagt hva som helst. Den bugner av mykt skinn og edeltre, kasjmir og blankpolert metall - standardutvalget består av fem ulike tresorter, og hvert eneste trepanel i bilen består av 24 lag treverk og aluminium for at kollisjonssikkerheten og finishen skal være på topp. Du kan også velge mellom 44 000 eksteriørfarger, den fargen du selv ønsker på skinnet, og om du har lyst til å bruke treverket i beina på sofaen du arvet fra tippoldefar, fikser Rolls-Royce naturligvis det også.

Denne saken ble første gang publisert 19/02 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også