Bilder: Porsche 911 GT3 RSR

Porsche har lange tradisjoner med å lage spesialmodeller beregnet for racing, og i tillegg til de heftige, rendyrkede utgangspunktene for løpsbiler leverer de også fiks ferdige racingbiler til en rekke internasjonale løpsserier.

911 GT3 RSR er en slik bil. Den er basert på en 911 GT3 RS, som er en litt lettere og enda mer fokusert versjon enn 911 GT3, som igjen kan kalles ekstremvarianten av den vanlige 911 Coupé. GT3 har 415 hk og veier 1395 kg, GT3 RS veier 20 kg mindre. Alle disse heftige variantene er godkjent for gatebruk - men er fullstendig velegnet for racing uten særlige modifikasjoner.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Rendyrket
Den oppdaterte RSR er en vaskeekte racerbil, som konkurrerer i GT2-klassen i internasjonal langdistanseracing. Fjorårets utgave hadde stor suksess, blant annet med sterke resultater i 24-timersløp på Le Mans, Spa og Nürburgring. Vekten på bilen tilpasses reglementet - for amerikanske serier veier den 1225 kg, og skal den følge FIA-reglementet veier den 1200 kg. RSR er den raskeste og sprekeste racingutgaven av 911, og den skal selges til kunder verden over.

Til årets sesong har den fått en helt ny front som skal ha bedre aerodynamikk, og litt andre luftutslipp på sidene. I tillegg er understellet endret for bedre grep, og med flere muligheter for finjustering og individuell tilpasning til forskjellige baner.

Sperre på 9400 o/min
Hjertet i bilen, den 3,8 liter store boxersekseren, er så godt som urørt. Dette betyr 465 hk ved herlige 8000 o/min, 430 Nm ved skyhøye 7250 o/min, og turtallssperre som sier stopp ved 9400 o/min. Denne er koblet til en helt ny sekstrinns, sekvensiell girkasse, som er hentet fra RS Spyder.

Om du synes dette høres gromt ut, er det bare å hive seg over telefonen. For kun 35 biler skal bygges, og de koster nær 2,9 millioner kroner pluss mva. Men da får du til gjengjeld en bil som antakeligvis vil være helt i ypperste klasse.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!