Bilder: Honda Accord

Vi har alltid likt Honda Accord, og den nå utgående generasjonen er ordentlig kjøreglad, virkelig rommelig, og byr på mange fine løsninger, fin komfort og herlige motorer.

Genèveutstillingen, som åpner 6. mars, skal Honda presentere den europeiske utgaven av neste generasjon Accord. Honda sier selv at de sikter oppover med den nye bilen - den skal utfordre de etablerte premiummerkene.

Mer sporty - mer praktisk
Den har fått markant, sporty styling, og er ikke ulik den utgående versjonen. Men den er bredere og lavere enn dagens Accord, med bredere sporvidde. Og som med den utgående modellen, er det stasjonsvogna som ser mest sporty ut. I tillegg skal denne være svært rommelig og praktisk.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Gromdieselen avløses
Den nye Accord kommer med tre motorer; en ny generasjons dieselmotor som overtar for den ordentlig herlige 2,2-literen de har brukt til nå, med 150 hk og 350 Nm. Denne skal visstnok ha med seg alle de gode sidene til forgjengeren, men være enda sprekere og ha enda jevnere drag, og i tillegg være mer effektiv, renere og mer økonomisk i bruk.

Om du vil ha bensin på tanken, kan du velge mellom en toliter på 156 hk eller en 2,4-liter på 200 hk. Alle de tre motorene pares med sekstrinns manuellkasser, mens bensinmotorene i tillegg kan kombineres med femtrinns automatgir. Og tidlig neste år vil også dieselmotoren kunne kobles til en automatgirkasse.

3-Serie som målestokk
Honda sier selv at de brukte en BMW 3-Serie som målestokk da de skulle utvikle kjøreegenskapene til den nye Accord. Dette skal ha gitt enda mer involverende kjøreegenskaper, blant annet på grunn av lavere tyngdepunkt, bredere sporvidde, nytt hjuloppheng foran og bak og høyere stivhetsgrad i selve strukturen. Styrefølelsen skal være svært god, og bidra til at bilen er morsom å kjøre.

Interiøret er mer påkostet enn noen gang, og Honda sier at de sikter opp i premiumklassen med denne bilen. Dashbordet er førerorientert, nesten cockpitaktig, og den har et avansert informasjonssystem som bruker en LCD-skjerm midt i speedometeret. Det skal være enda lettere å finne riktig sitteposisjon enn i forgjengeren, og setene skal være enda mer støttende.

Passer på for deg
I tillegg sier Honda at Accord er blitt mer praktisk enn noen gang. Den har også fått en omfattende sikkerhetsutstyrspakke, og den har et system som skal hjelpe deg med å styre riktig når du bremser hardt på ujevnt glatt underlag. Tilhengerstabiliseringssystem, adaptiv cruisekontroll, sensorer som strammer setebeltene og bremser for deg om det oppdager at en kollisjon er uunngåelig, og et filholdingssystem som styrer deg tilbake i riktig fil ved behov er også tilgjengelig.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!