Bilder: Lumma CLR X530

Tyske biler er populære tuningobjekter, og BMW X5 er intet unntak. Lumma Design har tatt for seg den store SUV´en, og resultatet kaller de CLR X530.

Bred og tøff
Det markante stylingsettet, med ny frontfanger med voldsomme luftinntak i, en ny støtfanger bak med integrert diffuser, heftige skjermbreddere og brede sideskjørt, gir X5 et helt annet utseende.

Vil du gå enda lenger i modifiseringen, kan tuneren i tillegg utstyre X5 med et påbygg på den originale hekkvingen, et håndlagd kevlar/karbonfiberpanser som bare veier 10,5 kg - med godt synlige luftslisser i - og nye karbonfiberdeksler over sidespeilene.

Kompressormating
Et sett "øyelokk" over frontlyktene, deksler over baklyktene - og kanskje mørke baklysglass i tillegg - gjør også sitt. Dessuten kan du pynte opp med grillomramming, dør- og vindusrammer og rakrails med polert titanutseende. Og inn- og utstigning blir litt enklere med fem LED-lys som lyser opp bakken når du låser opp eller åpner fordørene.

Når utseendet er blitt såpass heftig, gjør det seg jo med litt ekstra kraft i tillegg. Den bensindrevne 4,8-literen får ny motorstyring, med 28 hk og 35 Nm ekstra - og 10-15 km/t høyere toppfart - som resultat. Og om ikke dette er nok, kan du montere på en kompressor og få voldsomme 530 hk å hygge deg med.

Mer pynt
Du kan også pynte opp litt under panseret; karbonfiberdeksler og knallrøde innsugsmanifolder og luftslanger gir en ekstra piff til det hele. Vil du ha ekstra godlyd, kan du også sette på et nytt eksosanlegg, og dette frigjør også noen hestekrefter.

Tuneren tilbyr naturligvis flere hjulpakker til bilen, der 10 x 22 tommer er standarden. Og disse skos med 295/30-dekk. Med 40 millimeter lavere bakkeklaring, ser jo dette riktig så flott ut - om enn ikke direkte velegnet for terrengkjøring.

Innvendige gleder
Interiøret får også sitt; her får du nytt ratt, nye instrumenttavler i valgfri farge, speedometer gradert til 360 km/t (!) og et sett aluminiumspedaler.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!