Se Mazdas ansiktsløftning

Mazdas praktiske familiefrakter 5 er på plass i ny tapning. Den er tøffere, mer komfortabel og mer velkjørende enn før. Og den er faktisk blitt rimeligere.

Skyvedører er og blir en god ting, både for den som har det, og for dem som parkerer ved siden av. Elektrisk styring av disse koster noen tusenlapper ekstra.
Skyvedører er og blir en god ting, både for den som har det, og for dem som parkerer ved siden av. Elektrisk styring av disse koster noen tusenlapper ekstra.
Sist oppdatert

Bilder: Mazda 5 facelift-lansering

Når familiebilen skal velges, må ofte det praktiske vike for det underholdende. Men heldigvis finnes det til og med praktiske MPV´er (Multi Purpose Vehicle), som også kan by på noe artig.

Godt utgangspunkt
Mazda 5 er en av disse. Da den kom for tre år siden ble vi imponerte over hvor godt den kjørte - uten at den var noe mindre praktisk enn konkurrentene. Fine motorer hadde den også. Og med skyvedører på begge sider, en kreativ seteløsning og drøssevis av oppbevaringsrom, hadde den også mye å by på når man skulle være flere om bord.

Men det er jo alltid noe som kan forbedres i en bil. Mazda 5 støyet noe, den var ikke av de mest nøysomme på markedet, og interiøret ga et litt vel traust inntrykk.

Bedre på det meste
Nå har Mazda gitt kompakt-MPV´en en ansiktsløftning, og fikset på det vi hadde å utsette på første utgave. For støynivået er behagelig lavt, interiøret er mer påkostet og ser bedre ut enn før, og den er også blitt hakket mer ergonomisk for føreren. De utvendige endringene er imidlertid ikke spesielt store; litt mer markant front og hekk, og mulighet for et fabrikkmontert stylingsett som gjør den enda litt tøffere - og da får du med LED-baklys også.

Den kraftigste dieselmotoren passer veldig godt i bilen. Med 143 hk og 360 Nm går bilen bra, selv i drøye italienske motorveihastigheter. Men den 33 hk og 50 Nm svakere - og 34 000 kroner rimeligere med tilsvarende utstyrsnivå - utgaven av toliteren fungerer også helt ålreit. Den er sterk nok til alt det daglige, så sant man ikke skal ha mye og tung last i bilen. Om du absolutt vil ha bensinmotor, har du en 1,8-liter på 115 hk og en toliter på 146 hk å velge mellom. Alle unntatt 1,8-literen er koblet til en tett og fin sekstrinnsgirkasse. En hyggelig ting er at alle motorene drikker litt mindre enn før, noe som har ført til lavere avgifter og dermed lavere pris på bilen. Men automatgir, det får du ikke her i landet.

Mer kjøreglad og mer stabil
I tillegg til at Mazda 5 er blitt mye mer stillegående, er den også mer stabil og komfortabel på veien. I positiv forstand, selv sett med kjøreglade øyne. Lange og raske motorveiturer er bare behagelig, men dette har ikke gått på bekostning av de artige svingegenskapene. Mazda 5 er verken veldig stor eller veldig tung, men det er likevel imponerende hvor godt den tar svingene.

Mazda har valgt å beholde seteløsningen, og det er det ikke noe å utsette på. De bakre setene legges kjapt ned i gulvet, og gir det et stort og flatt lasterom. Den midtre plassen på midtre rekke er ikke av de beste; det er bedre å legge ned ryggen på det smale og høye setet, og la det forbli midtarmlene med stort oppbevaringsrom for bamser og PSP. På bakerste rad er det greit å sitte, men om mange voksne ofte skal sitte på, kan det være greit å gå opp en bilstørrelse eller to.

Dessuten lider Mazda 5 av det samme som de andre kompakt-MPV´ene: når alle seteradene er i bruk, er det minimalt med bagasjeplass igjen der bak.

Trygg
Utstyrs- og sikkerhetsnivå er det heller ikke noe å utsette på - den første utgaven av bilen fikk full EuroNCAP-pott, og den nye skal ikke ha blitt noe dårligere. Du får godt med utstyr for pengene dine. Og om du går opp et hakk fra basisen på utstyrsvariant-lista, har du det vi vil kalle en ganske så komplett bil. Bortsett fra integrert navigasjonssystem, da - det er ikke tilgjengelig. Du får heller legge de pengene du sparer på dette i elektrisk styrte skyvedører som kan åpnes og lukkes med fjernkontrollen, med knapper på dashbordet eller med dørhåndtakene. Og så får du kjøpe deg en av de utallige, rimelige, bærbare naviboksene med alskens artige og praktiske funksjoner i tillegg.

Tekniske data, Mazda 5

1,8

2.0

2.0 D

2.0 D High power

MOTOR:

R4, 1798 ccm

R4, 1999 ccm

R4, 1998 ccm

R4, 1998 ccm

MOTOR

115 hk v/5300 o/min

146 hk v/6500 o/min

110 hk v/3500 o/min

143 hk v/3500 o/min

DREIEMOMENT:

165 Nm v/4000 o/min

185 Nm v/4000 o/min

310 Nm v/2000 o/min

360 Nm v/2000 o/min

EGENVEKT:

1475 kg

1410 kg

1610 kg

1610 kg

MAKS HENGERVEKT:

1300 kg

1400 kg

1400 kg

1400 kg

BAGASJEROM 7/5/2-SETER:

112/426/857 l (målt til vindushøyde)

112/426/857 l (målt til vindushøyde)

112/426/857 l (målt til vindushøyde)

112/426/857 l (målt til vindushøyde)

FORBRUK, EU-MIX:

0,76 l/mil

0,79 l/mil

0,61 l/mil

0,61 l/mil

CO2-UTSLIPP:

182 g/km

187 g/km

162 g/km

162 g/km

0-100 KM/T:

11,3 sek

10,2 sek

13,9 sek

11 sek

TOPPFART:

182 km/t

194 km/t

177 km/t

196 km/t

PRIS, FRA:

272 500 kr

320 500 kr

286 900 kr

330 900 kr

I NORGE:

Denne saken ble første gang publisert 30/01 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også