Ikke helt A4

Når tyske Abt tar seg av den nye Audi A4, blir resultatet både tøffere og sprekere.

Med mer markant styling, lavere bakkeklaring og større hjul blir A4 litt mer sporty.
Med mer markant styling, lavere bakkeklaring og større hjul blir A4 litt mer sporty.
Sist oppdatert

Bilder: Abt AS4

Tyske Abt tar for seg det som kommer ut av fabrikkene til Audi- og Volkswagen-konsernene. Nå har de tatt hånd om den nye Audi A4, og resultatet er både tøft og elegant.

Mer markant
A4 har en del friske former fra før av, og Abt tar disse et skritt lenger. Den nye frontfangeren har enda mer markante luftinntak og linjer, sideskjørtene er dypere og mer skarpere form, og den nye støtfangeren bak står i stil til dette. Bak har den også fått integrert diffuser, og plass til tunerens nye eksosanlegg. En liten hekkvinge er også på plass.

AS4, som Abt kaller bilen sin, sier at stylingsettet også skal bidra til bedre aerodynamikk. Det kan komme godt med, for de tar seg også av de ulike A4-motorene.

Mye mer motor
Den turbomatede 1,8-literen trimmes fra 160 til 200 hk - eller til 240 hk om du lar Abt bytte turboen i tillegg. Tolitersdieselen trimmes fra 143 til 170 hk, og også her kan du få en større turbo og 200 hk som resultat. Den dieseldrikkende 2,7-literen trimmes fra 190 til 230 hk, og trelitersdieselen leveres med 270 eller 300 hk i stedet for standardbilens 240 hk. 300-varianten har også hyggelige 600 Nm.

Understell etter ønske
Tuneren leverer forskjellige understellspakker til den nye A4, enten du ønsker et enkelt senkesett eller et komplett, justerbart sportsunderstell. Du kan også velge mellom to oppgraderingssett for bremsene - med 345 eller 380 millimeter store bremseskiver foran.

Da gjenstår det bare nye hjul, og Abt tilbyr selvsagt dette også. Flere forskjellige typer er tilgjengelige, i størrelser fra 18 til 20 tommer.

Denne saken ble første gang publisert 25/01 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også