Bilder: Terry Grants rekordsladd

Den britiske stuntsjåføren Terry Grant har en lang historie med svært imponerende ekstremkjøring å vise til. Det er bare å kikke innom hjemmesidene hans, eller sjekke litt på Google og Youtube.

Liten, sint sak
Forleden satte han en ny rekord, som sier litt om hvor små marginer enkelte kan manøvrere en bil innenfor. Rekorden gjelder i kategorien "J-sving", som betyr at man skal rygge bakover, sladde 180 grader rundt mellom to barrierer, og kjøre videre i motsatt retning.

Rekorden ble satt i forbindelse med Autosport International Show i Birmingham, og publikum i den fullsatte hallen fikk se Terry Grant sladde en 100-hesters Renault Twingo GT mellom to svært tette barrierer.

Bedre og bedre
Den forrige rekorden ble satt av Russ Swift - som du kunne lese om i Vi Menn Bil nummer 9 i 2006. I 1999 tok han en J-sving med 172 centimeter plass til overs - i og for seg en fantastisk prestasjon.

I løpet av Autosport-showets fire dager gjorde Terry Grant det samme stuntet tolv ganger, og hver av de tolv gangene ble den forrige rekorden slått. Men Grant ville sette en rekord som vanskelig kunne slås.

Minimal klaring
Veggene ble plassert med 3,78 meters mellomrom, og en Twingo GT er 3,60 meter lang. Men den skal jo snus rundt mellom der også, og dermed er det diagonalmålet som er mest interessant. En Twingo GT måler 370 centimeter på skrå - altså hadde han bare åtte centimeter å gå på når bilen skulle sladdes rundt!

- Til denne rekorden trenger man en svært agil bil, med godt utsyn og kjøreegenskaper som gjør at den kan plasseres med millimeterpresisjon. Twingo har dette i bøtter og spann. Det beste av alt, er at - på tross av opptil seks show hver dag og en drøss med øvelsessladder - var den bombesikker. Du kan ikke kjøre mange biler hjem igjen etter slik misbruk, fortalte Terry Grant etter at den siste J-svingen var tatt og rekorden var satt.

Denne bragden fører nå Terry Grant inn i Guinness´ Rekordbok.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!