Bilder: BMW M3 Cab

BMW har tidligere varslet at den nye M3 vil komme i flere varianter, og det er en stund siden de bekreftet at den også skulle komme uten tak.

Bør bli deilig
Coupéen er skikkelig grom. Og den fire liter store V8´en en perle. Vi tipper sangen den gir fra seg ved de maksimale 8400 omdreininger i minuttet - 100 o/min over der de maksimale 420 hestekreftene utvikles - er ganske så ålreit når en ikke har noe ståltak som demper tonene.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Prestasjonene er naturligvis hyggelige: 0-100-sprinten skal ta 5,3 sekunder, og toppfarten er på sedvanlig, tysk vis elektronisk begrenset til 250 km/t. Grepet hjelpes av en diffbrems med opptil full sperrevirkning, og et sett 18-tommere med 245/40-dekk foran og 265/40-dekk bak.

Barsk
For øvrig har bilen de samme komponentene som den vanlige M3; de fleste karosseridelene er unike for M3, det variable understellet og bremsene likeså. Og den ser jo barsk ut, med den åpne fronten og de brede skjermene.

I tillegg har den åpne M3´en den samme takløsningen som de andre 3-Serie-cabrioletene. Den har grei plass til fire, og det tredelte, harde taket åpnes eller lukkes med et knappetrykk og 22 sekunders jobbing fra et knippe elektrohydrauliske motorer.

Kjørbar
BMW sier selv at den åpne M3 skal være svært så kjørbar, og at karosseriet har svært god strukturell stivhet. Den har riktignok drøyt 150 kg mer å drasse på enn coupéen, men muligheten for å høre V8-sangen enda bedre og å nyte livet og sol og sommer under åpen himmel veier vel kanskje opp for en smule mindre kamplysten bil.

Dobbeltclutch-automat
M3 Cab skal komme før sommeren, og da blir M3 også tilgjengelig med fjerde generasjon av deres sjutrinns dobbeltclutch-automatgirkasse. Girkassa har elleve girskiftprogrammer, der du selv kan velge hvor kjapt eller hvor behagelig den skal gire; fem programmer i automatgirmodus, seks i manuell modus.

Vil du gire manuelt, kan du gjøre dette med skiftehendler ved rattet eller med girspaken. Og et knippe girskiftindikatorer forteller deg når du må gire. Hvordan denne girkassa gir utslag i prestasjonene, sies det ikke noe om. Men den skal i hvertfall gjøre manøvrering i lav fart enklere, og redusere forbruk og utslipp i forhold til manuellgirkassa.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!