I en særdeles elegant innpakning, har dansken Henrik Fisker laget noe så tidsriktig som en sportssedan med hybriddrift.

En plug-in elektroløsning sørger for at du kan kjøre ca. 80 kilometer bare på en natts lading. Dette er ikke revolusjonerende langt, men det er langt til å være en bil av denne typen, og det er innenfor pendle-distansen til de aller fleste.

Når du går tom for strøm, har du en ordinær bensinmotor som tar over. Det kan den også gjøre de gangene du ber om ekstra krefter. Automatisk start/stopp-funksjon er en selvfølge.

At Fisker har slått seg ned i Irvine i California er ikke merkelig, for der finner man stort sett alt som kan krype og gå i bilbransjen. Irvine kan på mange måter sies å være det nye Detroit, og det skulle ikke forundre oss om byen en gang i fremtiden overtar tittelen som "The Motor City".

Det fine været i California gjør det også mulig for Fisker å dra god nytte av solenergi. Derfor består taket på bilen hans av solcellepanel som gir ekstra lading til lithium-ion batteriene.

Bilen gjør unna 0-100 km/t på 6 sekunder, og har 200 km/t som toppfart. Dersom du ble skuffet over dette, så husk at målet med biler er null i utslipp. Da er det ikke ille likevel, for en bil som er rett under fem meter lang.

Sossen må jo ha et miljøvennlig luksusdyr å boltre seg med, uten å måtte bli plaget av dårlig samvittighet.

Pris? Ikke kjent. Billig? Nei.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!