I år viser de igjen en pick-up, men denne gangen i en mindre versjon, og vi skal ikke glemme at Hi-Lux skal byttes om noen år. Det som er litt spesielt med denne konseptbilen, er at den drives av en hybridløsning. Det er ikke akkurat nytt for Toyota, men det er relativt nytt i dette bilsegmentet. Bilen er konstruert ved Toyotas designsenter i California, og det er nettopp i USA det er viktig å få på plass pick-up'er og andre typer firehjulstrekkere med en mer miljøvennlig profil.

Toyota A-BAT har også fått et selvbærende karosseri. Dette gir bilen bedre kjøreegenskaper, men den blir et hakk mindre tøff som arbeidsjern; en rammebil er som en "jernhest" å regne i forhold til en selvbærende løsning.

Drivstofforbruket skal være kraftig redusert, både på grunn av redusert vekt og på grunn av den nevnte hybridløsningen, hvor en batteripakke sørger for elektrisk drift. Et nytt element i hybridutviklingen er et solcellepanel som ligger over dashbordet; dette er med på å gi ytterligere lading i tillegg til den velkjente bremseeffekten.

Toyota forteller at denne konseptbilen gir en klar pekepinn om hva vi kan forvente av en mindre pick-up enn Thundra. Om dette bare vil forbli et isolert amerikansk prosjekt er foreløpig uklart.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!