Tyske Hartge gjør vanligvis BMW´er raskere, mer sporty og bedre egnet for landeveien. Men nå har de tatt for seg X3, og gjort SUV´en til en mer velegnet terrengbil.

Alle nyhetene fra bilmessen i Genève 2008

Hartges sjef, Herbert Hartge, har hatt suksess som motorsportsutøver - både på asfalt og i rally - og som manager for racingteam. Men han er også en lidenskapelig jeger. Denne bakgrunnen har han brukt for å få fram Hartge Hunter.

For bratte og dype forhold
Hunter skal være en behagelig bil å kjøre i terrenget med, og det nye understellet er satt opp for å dempe ujevnhetene på best mulig måte. Lengre dempere og fjærer har økt bakkeklaringen til 23 centimeter, og på tross av en kraftig beskyttelsesplate i rustfritt stål som går under bilen fra støtfangeren foran til støtfangeren bak, klarer den modifiserte X3´en å kjøre opp mye brattere hindringer enn standardbilen.

Den kan faktisk klatre opp 48 grader bratte bakker, og vade i 50 cm dypt vann.

Bedre fraspark
Kraftige, men lette 18-tommere skodd med 255/55-terrengdekk skal sørge for at bilen klarer å klatre fram i søla. Kortere sluttutveksling og godt med kraft - trelitersdieselen er trimmet fra 218 til 253 hk, mens den heftigere treliteren i sd-versjonen trimmes fra 283 til 335 hk - gir også godt fraspark.

Siden bilen teknisk sett er bygd om for røffere bruk, er det jo praktisk om interiøret også følger opp. Hartge har gitt Hunter nye setetrekk i et lett vaskbart materiale, og om du vil følge opp den grønne stilen, kan du få både ratt, instrumentskiver, skinninteriør og gulvmatter i mørkegrønt.

Ikke bare traktor
Hartge sier selv at Hunter ikke er ment å være en arbeidshest som Land Rover Defender, men derimot en bil som er hyggelig å kjøre både til hverdags, på vei til skogen, og inn i skogen når en skal jakte.

Les mer på www.hartge.de

knut.arne.glesne@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!