Fleip eller fakta?

Amerikansk bilindustri har et stykke å gå i miljøkampen. Er det viljen som mangler eller er det evnen? Men de forsøker iallfall.

Sist oppdatert

Chrysler er fortsatt blant verstingene når det gjelder utslippstall. Dette vil de nå forsøke å bøte på, og i Detroit skal de vise fram en eco-versjon av en ny Voyager - en konseptbil selvfølgelig. Det er jo nettopp det amerikanerne er gode på.

Tidligere formelig sprutet det nye konseptbiler ut fra de amerikanske bilfabrikkene, mest for å vise nytt design. At de alle skulle utstyres med digre V8'ere var en selvfølge.

I dag vises det frem litt færre konseptbiler enn før, og i mange av dem sitter det en eller annen form for motorisering med en viss miljøgevinst. Den store forskjellen fra tidligere er at maskineringen i sluttproduktet som regel ikke er den samme som i konseptmodellen.

ecoVoyager er en firedørs fireseter med et typisk amerikansk design. Chrysler forteller at den er myntet på folk som søker eleganse og enkelhet på samme tid. Chrysler ecoVoyager skal inneholde en avansert lithium-ion-batteripakke i kombinasjon med en hydrogen-brenselcelle. Dette skal gi bilen en rekkevidde på opptil 50 mil, og da skal det ikke ha kommet noe annet enn rent vann ut av pipa bak.

ecoVoyagers nye karosseri er 4,86 meter langt og 1,92 meter høyt, og har en akselavstand på 2,95 meter. Den er med andre ord en relativt stor bil, og vi skal ikke se bort fra at dette kan være starten på et nytt segment for Chrysler. Når det eventuelt kommer? La oss tippe 2010, dersom det i hele tatt kommer da.

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også