Både designen og navnet hinter om hva som er forbildet. Det er GL selvfølgelig, den store tunge dynga som vanlige nordmenn nesten ikke har råd til å drømme om engang. Her er lillebroren GLK, en bil som skal ut og konkurrere med BMW X3, Volvo XC60 (når den kommer), og Land Rover Freelander. Bilen betegnes også fra Mercedes som en SUV.

Drift på fire
Konseptbilen som vises i Detroit bekrefter at Mercedes implementerer det meste av teknologiske nyvinninger. Bilen vil blant annet få det samme Agility Control-systemet som sitter i svirebror C-Klasse - et aktivt understell som kan settes opp eller automatisk justeres etter forholdene; fortell bilen hvordan du ønsker å kjøre, og den gjør seg klar til det.

En ny 4MATIC drivlinje er utviklet for GLK, med basis kraftfordeling 45/55 foran/bak. I tillegg har du hjelpemidler som ESP, ASR og 4ETS-systemer som hjelper til.

Nyutviklet drivverk
Mercedes vet selvfølgelig også at miljøfaktoren ikke er til å komme utenom, så her blir det firesylindret motor med 2,2-liters slagvolum og siste generasjon Bluetec. Det betyr at de har tatt i bruk den såkalte AdBlue-løsningen med tostegs katalysator, hvor det i siste trinnet blir tilført en flytende væske som splitter opp nitrogenoxidene til harmløse nitrogener og vann. Dette gjør motoren ren nok til at den også tilfredsstiller de amerikanske utslippskravene for dieselmotorer.

Ytelsen skal være 170 hk, blant annet takket være en totrinns turbolader (altså ikke den ordinære kompressoren som Mercedes etter hvert skal legge på hylla). Dette burde være nok krefter til å forflytte den 4,52 meter lange bilen.

Gir for enhver smak
En ny 7-trinns automatkasse skal sørge for rett moment til rett tid. En knapp i midtkonsollen er merket G; den aktiverer et eget program som gjør bilen mer egnet i tøffere terreng. Den får da mykere akselerasjon, noe som er kjærkomment i både sand, gjørme og snø. Samtidig settes ESP-systemet i offroad-modus. Trykker du én gang til på G-knappen, startes DSR-systemet (Downhill Speed Regulation).

Send bestilling
Bilen har verdenspremiere i Detroit, men skal selvfølgelig også vises i Genève i mars. Lanseringen skjer i etapper, men til Europa er den lovet en gang til høsten. Vi tipper den kommer litt senere til Norge enn til resten av Europa, så ikke regn med at du kan få en i garasjen før i oktober.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!