Bilen lanseres i USA, et marked hvor den er vel så viktig som her hjemme. Derfor kommer også bilen til USA tidligere enn vi får den, men ikke fortvil - den europeiske versjonen skal vises under bilutstillingen i Genève i mars, og allerede i mai kommer de første bilene til Norge.

Bilen har fått et litt røffere design, og den ligner nå mer en SUV enn en stasjonsvogn. Subaru kategoriserer den da også som en CUV, crossover utility vehicle.

Plattformen er helt ny, og akselavstanden har vokst med nesten ti centimeter. Subarus firehjulstrekksystem - Symmetrical All-Wheel Drive - er på til enhver tid. For første gang er også VDC og Traction Control standard på alle modeller. Det samme gjelder selvfølgelig ABS og bremseassistent.

I Detroit blir bilen lansert med to 2,5-liters bensinmotor, med og uten turbo. Til Norge kommer den nok med en mindre motor, og dieselalternativer er på trappene - hvis ikke har den ikke noe i Norge å gjøre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!