Bilder: G-Power Hurricane BMW M5

G-Power har lang tradisjon med å trimme BMW-er. Når ikke ekstrem bearbeiding av standardmotoren har vært nok, har de gjerne transplantert en motor fra en større modell inn i en mindre for å få ordentlig fart på sakene.

Nå har de fiklet litt med den herlige M5 igjen, og resultatet er det de hevder er verdens sprekeste og raskeste gatelegale BMW.

Kompressorkrefter
Den fem liter store V10´en, som vanligvis yter voldsomme 507 hk, har fått en kompakt, beltedreven kompressor på hver sylinderbank. Selv om ladetrykket er begrenset til 0,5 bar, øker disse effekten til 730 hk. En annen hyggelig bonus er at kompressorene gir et høyt dreiemoment på lave turtall; allerede ved 3800 o/min passeres standardmotorens 520 Nm. Du får 700 Nm om du trår på videre.

I tillegg til selve kompressorsettet, har bilen fått en intercooler, nye stempler og en del andre innvendige biter, og selvsagt ny styringsprogramvare for motor og den halvautomatiske sjutrinnsgirkassa.

Veldig kjapp
Med 730 hk - og hjelp fra en spesialbygd diffsperre - blir fartsprestasjonene også hyggelige: den to tonn tunge bilen tar 0-100-sprinten på 4,2 sekunder, altså et halvt sekund kjappere enn standardbilen. 200 km/t nås etter ti sekunder - mot standard-M5s 15 sekunder. Og 300 km/t nås på knappe 29,5 sekunder.

Toppfarten på en original M5 er jo begrenset til 250 km/t, mens G-Powers Hurricane er sperret på 340 km/t, på grunn av dekkene. I testfasen kjørte de den på spesialdekk, og da gjorde den visstnok over 350 km/t.

Mer hører med
Slike krefter og hastigheter setter visse krav til resten av bilen også. Den har fått 21-tommere med 255/30-dekk foran og 295/25-dekk bak, og et enormt bremsesett med 400 x 36 millimeter store skiver foran som klemmes av seksstemplede kalippere. Et justerbart coiloversett legger bilen litt nærmere bakken og gir føreren mulighet til å selv velge hardhet på understellet.

Den nye fronten, som kan bestilles i karbonfiber om du vil, er bygd for å sende mye kjølende luft til radiatorer, intercooleren og bremsene, samtidig som den skal redusere løftekreftene i fart. De nye sideskjørtene skal også bidra positivt til de aerodynamiske egenskapene, mens den lille hekkvingen og diffuseren av karbonfiber skal gjøre sitt for at bilen skal holde hjulene på bakken.

Hel - eller delvis
Du kan kjøpe en komplett G-Power Hurricane, den koster deg 300 000 euro, eller drøye 2,4 millioner kroner pluss avgifter. Men om du har en M5 fra før, kan du også konvertere denne med hele eller deler av Hurricane-pakka.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!