Den herlige Audi R8 skulle være nok for de fleste. Men Audi jobber nå med en V10-motorisert versjon av den, og mange tunere har også lagt vantene sine på den midtmotoriserte sportsbilen.

Karbon-styling
Tyske PPI Design har utviklet et stylingsett i mattlakkert karbonfiber for R8. Målet var at bilen skulle beholde formene fra originalen, men ha enda bedre aerodynamikk. Frontspoiler-leppa reduserer løftekreftene, og med større åpninger i fronten får bremsene og radiatoren tilgang på mer kjølende luft.

De nye sideskjørtene rydder opp i luftstrømmene mellom akslene, og gir jo et enda tøffere utseende. Diffuseren bak har ny form for økt stabilitet, og plass til tunerens nye eksosanlegg. Bilen har også fått flere og større lufteåpninger bak, for å få ut varmen fra motorrommet og fra bakbremsene på en mer effektiv måte. Og en justerbar hekkvinge hører jo også med.

Magnesium-felger
Tuneren har satt på et nytt sett felger, lagd av magnesium og karbonfiber. De måler 9 x 19 tommer foran og 11 x 19 tommer bak, omgitt av henholdsvis 235/35- og 305/30-dekk. Materialet gjør at de digre felgene blir svært lette - de foran veier til sammen 7,8 kg, de bak veier 8,2 kg til sammen. Reduksjon i uavfjæret vekt har jo stor innvirkning på kjøreegenskapene - i positiv retning.

Innvendig har de gitt R8 en rekke nye karbonfiberbiter, et nytt ratt, og de kan kle om hele interiøret i vanlig skinn, semsket skinn eller alcantara etter kundens ønske.

Enda mer kraft
De har jo naturligvis flikket litt på motoren, også. Standardbilens 420 hk og 430 Nm er økt til 460 hk og 465 Nm, med økt dreiemoment på lave og middels turtall som en ekstra bonus. Og med disse kreftene gjør R8 0-100 km/t på 4,4 sekunder - mot standardbilens allerede hyggelige 4,6 - og toppfarten er økt til 305 km/t.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!