Diesel med dunder
Audi A5 er en velkjørende bil, og med trelitersdiesel går den veldig bra. MTM har gjort den om til en skikkelig S5-konkurrent.
Coupéen A5 deler teknikken med den nye Audi A4. Balansen er herlig, styrefølelsen likeså. Den er rett og slett flott å kjøre, enten du kjører pent og pyntelig eller om du drar på litt på en svingete etappe. Med en 240-hesters, treliters dieselmotor blir den kostbar, men virkelig sprek. Prestasjonsmessig er den ikke langt unna den 354 hk sterke S5.
Med 300 hk
Den tyske Audi-tuneren MTM har nå gjort den enda heftigere. Med ny motorstyring får den 292 hk, og bytter du eksosanlegget i tillegg får treliteren 300 hk og 580 Nm. Da gjør den 0-100-sprinten på 5,9 sekunder, og toppfarten økes til 265 km/t.
Det nye coilover-understellet gir litt lavere bakkeklaring, og forandringer på hjulgeometrien skal gjøre at MTMs A5 føles lettere i svinger enn en standardbil.
Skrubber godt
Bremser er viktig, og selv om Audi har utstyrt A5 med digre skrubber, mente MTM det var behov for enda mer. Med 380 x 34 millimeter store, delvis perforerte skiver som klemmes av åttestemplede kalippere foran, og stålomspunnede bremseslanger, skal både bremsefølelsen og bremsevirkningen være svært god.
Raskere enn S5
Bilen vi ser her har i tillegg fått tunerens Bimoto-felger I voldsom 10,5x21-tommers størrelse, skodd med 295/25-dekk. Da skulle veigrepet være greit.
MTM forteller for øvrig at deres bearbeidete diesel-A5 har kjørt et sekund raskere per runde enn en standard S5 på Hockenheim.
Denne saken ble første gang publisert 27/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.