Foran har den fått S5-grillen. Men det er endringene under skallet som er viktige.

Bak de lekre, digre felgene har A5´en fått MTMs nyutviklede bremsesett, der de store skivene er delvis perforerte.

Coupéen A5 deler teknikken med den nye Audi A4. Balansen er herlig, styrefølelsen likeså. Den er rett og slett flott å kjøre, enten du kjører pent og pyntelig eller om du drar på litt på en svingete etappe. Med en 240-hesters, treliters dieselmotor blir den kostbar, men virkelig sprek. Prestasjonsmessig er den ikke langt unna den 354 hk sterke S5.

Med 300 hk
Den tyske Audi-tuneren MTM har nå gjort den enda heftigere. Med ny motorstyring får den 292 hk, og bytter du eksosanlegget i tillegg får treliteren 300 hk og 580 Nm. Da gjør den 0-100-sprinten på 5,9 sekunder, og toppfarten økes til 265 km/t.

Det nye coilover-understellet gir litt lavere bakkeklaring, og forandringer på hjulgeometrien skal gjøre at MTMs A5 føles lettere i svinger enn en standardbil.

Skrubber godt
Bremser er viktig, og selv om Audi har utstyrt A5 med digre skrubber, mente MTM det var behov for enda mer. Med 380 x 34 millimeter store, delvis perforerte skiver som klemmes av åttestemplede kalippere foran, og stålomspunnede bremseslanger, skal både bremsefølelsen og bremsevirkningen være svært god.

Raskere enn S5
Bilen vi ser her har i tillegg fått tunerens Bimoto-felger I voldsom 10,5x21-tommers størrelse, skodd med 295/25-dekk. Da skulle veigrepet være greit.

MTM forteller for øvrig at deres bearbeidete diesel-A5 har kjørt et sekund raskere per runde enn en standard S5 på Hockenheim.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!