Smart i 180 km/t

Lille Smart er praktisk i byen, men kanskje ikke vårt førstevalg når en skal kjøre fort på tyske motorveier. Lorinser er av en litt annen oppfatning, og lar den klare 180 km/t.

Lorinsers stylingsett gjør lille Smart en del hakk tøffere. Nytt understell og digre hjul skal både bidra til at de nye kreftene når bakken på en effektiv måte, og at den skal være både morsom og trygg å kjøre.
Lorinsers stylingsett gjør lille Smart en del hakk tøffere. Nytt understell og digre hjul skal både bidra til at de nye kreftene når bakken på en effektiv måte, og at den skal være både morsom og trygg å kjøre.
Sist oppdatert

Smart Fortwo er liten. Så liten at den passer på tvers på de fleste parkeringsplasser - den er bare 2,7 meter lang. De små ytre målene og den korte akselavstanden gjør den også til en spesiell opplevelse å kjøre - men vi synes det er helt greit at ESP-systemet holder den i svært stramme tøyler.

Med en tresylindret turbomotor har bilen 84 hk i hekken. Og toppfarten er elektronisk begrenset til 145 km/t. Lorinser, som er mest kjent for å bearbeide Mercedes-Benz, gir den 20 hk ekstra. Og med 104 hk flytter 800 kg bil ganske greit på seg: med den halvautomatiske girkassa skal den gjøre 0-100-sprinten på godt under ti sekunder, og toppfarten et økt til 180 km/t.

Litt mer i de andre også
Du kan også få litt ekstra effekt i de mindre motoriserte Smart-modellene; 61-hesteren får 71 hk, og 71-hesteren får 77 hk. Når fartssperrene fjernes, klarer disse henholdsvis 156 og 160 km/t.

Den umiskjennelige tresylinder-lyden høres også bedre, med et nytt eksosanlegg med to doble utblås. Siden toppfarten er økt, har Lorinser også byttet speedometeret i bilen. De drysser et knippe karbon- og aluminiumsbiter rundt omkring i interiøret, og setter gjerne inn et digert stereoanlegg og navigasjonssystem i tillegg.

Tøffere småtass
Tunerens stylingsett til Smart inkluderer skjermbreddere - som gjør den lille bilen en god del bredere og mer muskuløs. De gir også plass til større hjul. Lorinser tilbyr et sett 17-tommere med 215/40-dekk foran og 245/35-dekk bak. Da blir det nok ikke noe problem å omsettet de nye kreftene til bevegelse.

Denne saken ble første gang publisert 17/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også