Smart Fortwo er liten. Så liten at den passer på tvers på de fleste parkeringsplasser - den er bare 2,7 meter lang. De små ytre målene og den korte akselavstanden gjør den også til en spesiell opplevelse å kjøre - men vi synes det er helt greit at ESP-systemet holder den i svært stramme tøyler.

Med en tresylindret turbomotor har bilen 84 hk i hekken. Og toppfarten er elektronisk begrenset til 145 km/t. Lorinser, som er mest kjent for å bearbeide Mercedes-Benz, gir den 20 hk ekstra. Og med 104 hk flytter 800 kg bil ganske greit på seg: med den halvautomatiske girkassa skal den gjøre 0-100-sprinten på godt under ti sekunder, og toppfarten et økt til 180 km/t.

Litt mer i de andre også
Du kan også få litt ekstra effekt i de mindre motoriserte Smart-modellene; 61-hesteren får 71 hk, og 71-hesteren får 77 hk. Når fartssperrene fjernes, klarer disse henholdsvis 156 og 160 km/t.

Den umiskjennelige tresylinder-lyden høres også bedre, med et nytt eksosanlegg med to doble utblås. Siden toppfarten er økt, har Lorinser også byttet speedometeret i bilen. De drysser et knippe karbon- og aluminiumsbiter rundt omkring i interiøret, og setter gjerne inn et digert stereoanlegg og navigasjonssystem i tillegg.

Tøffere småtass
Tunerens stylingsett til Smart inkluderer skjermbreddere - som gjør den lille bilen en god del bredere og mer muskuløs. De gir også plass til større hjul. Lorinser tilbyr et sett 17-tommere med 215/40-dekk foran og 245/35-dekk bak. Da blir det nok ikke noe problem å omsettet de nye kreftene til bevegelse.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!