Hint av mascara og Volvo

Ford Focus kommer straks med nytt ansikt, og byr på et par andre større og mindre nyheter. Men det mest interessante ble likevel spart under lanseringen i franske Nice denne uka.

Sist oppdatert

Bilder: Ford Focus - facelift

Over 500 000 Focuser ble solgt i fjor, og med det ferske botoxbesøket hos den plastiske kirurgen er det lite som tyder på at kompaktklassebilen vil gjøre det noe dårligere. Inngrepene som er gjort, fungerer godt - både rent plastisk og følelsesmessig. Endringene synes best på kombiutgaven, som kommer på markedet likt som stasjonsvogna - nå i førjulstida.

Det nye utseendet bygger på Fords relativt ferske strekretning, såkalt kinetisk design, som startet med konseptbilen Iosis, som ble vist fram første gang på den internasjonale bilmessa (IAA) i Frankfurt høsten 2005. Designet har barske linjer, som for så vidt viste seg først i Focusen som nå er blitt flikket på.

Mondeoen fikk de samme kraftige linjene da den var klar for markedet i våres, og for Focus' del dreier det seg først og fremst om endret front og hekk. Fremst er det en påfallende likhet med Volvos C30-, S40- og V50-modeller - delvis også Mazda - med de bakovertrukne lyktene og den v-formede panserprofilen.

De høyeste utstyrsnivåene har dessuten fått smurt på litt mascara i lykteinnsatsene, for å pynte bruden litt. Vi synes makeupen fungerer greit.

Sikringsdreper
De to trapesformede grillene gjenkjennes fra storebror i mellomklassen, nemlig Mondeo. Bak er det lett å tenke Saab, på grunn av de Focus-typiske, foroverlente og nye diodelyktene (LED). Ford vil ikke være dårligere enn røkla, og henger seg på diodemotebølgen - som ble startet av Audi.

Bakerst er luken endret i tråd med Kinetic-tanken, som baserer seg på energi i bevegelse, og nederst er det gjort plass til en diffuser. Du finner den ikke på de vanlige modellene, der er det bare et "plastinnlegg", men selvsagt finner du det på sportsmodellen ST. Den utgaven kommer først litt utpå vinteren, med samme kosmetiske endringer.

Når jeg hopper inn i bilen, oppleves interiøret stort sett som før, med unntak av endringer i instrumentpanelet og midtkonsollen. Mellom setene er det gjort plass til et mer funksjonelt - og større - armlene.

I konsollen er det også et 230 volts strømuttak, som ikke er ment for støvsugere eller kjøleskap. Prøver du å koble til mer strømkrevende enn bærbare datamaskiner og DVD-spillere til moro for ungene, er det garantert at moroa blir kortvarig eller at sikringene ryker. Fords Markus Weigel innrømmet dette uten å blunke under pressekonferansen.

Nyheter holdt tilbake
Tøffe spørsmål fikk Weigel dessuten fordi Ford i realiteten bare stilte med gammelt nytt når det gjelder motor og drivlinjer. Kun utseendet var i praksis interessant å betrakte, og motorutvalget begrenset seg til de velkjente toliterne - som drives fram av henholdsvis bensin og diesel - med ytelser på 145 og 136 hestekrefter.

De største Focus-nyhetene, nemlig den CO2- og forbrukssnillere utgaven Econetic, den nye dobbeltclutchgirkassa og den nye 1,6-liter store turbodieselen med 90/109 hestekrefter var ikke "påmeldt" til lanseringen, noe Weigel ble nødt til å unnskylde i det vide og det brede. Girkassa er bygd etter mønster av VAGs DSG-konsept, og er utviklet i samarbeid med Getrag. Den vil i første omgang bli parret med turbodieselmotoren på to liter.

Det såkalte Econetic-opplegget er ikke annet enn en konkurrent til VWs BlueMotion-konsept. VW har ikke ikke lansert sin volummodell og klassekonkurrent Golf med dette opplegget ennå. Men Ford lover et blandet forbruk på 0,43 og CO2-utslipp per kilometer på 115 gram, og kaller det klasseledende.

De første eksemplarene av bilen rullet i forrige uke ut av Fords produksjonsanlegg i Saarlouis i Tyskland. Flere utgaver skal dessuten produseres ved fabrikken i Valencia, i tillegg til at Pininfarina tar seg av coupécabrioleten fra litt utpå vinteren.

NB! Les mer om Focus-kjøreegenskaper og praktikk i Bilmix i ukebladet om kort tid.

Tekniske data

  • 1,6 TDCi Trend (kombi) man - 2.0 TDCi Titanium (stv) man
  • MOTOR: R4, 1560 ccm, 16V* - R4, 1997 ccm, 16V* (* har dieselpartikkelfilter, DPF)
  • EFFEKT hk, o/min:109 v/4000 - 136 v/4000
  • DREIEMOMENT Nm, o/min: 240 v/1750 - 320 v/2000
  • EGENVEKT, kg: 1338 - 1438
  • BAGASJEROM, l: 396/1258 (VDA) - 503/1546 (VDA)
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil:0,45 - 0,56
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 119 - 147
  • 0-100 KM/T, sek: 10,9 - 9,5
  • TOPPFART: 188 - 203
  • DEKK: 205/55 R16 - 205/50 R17
  • PRIS fra, kr: 234 900 - 289 100

Denne saken ble første gang publisert 13/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også