Bilder: Techart Porsche 911 Turbo Cabriolet

Porsche har lang tradisjon med å lansere 911 i drøssevis av varianter. Da 911 Turbo ble lansert, var det derfor ingen som tvilte på at den ville komme i åpen versjon.

911 Turbo Cabriolet har den samme turbomatede 3,6-literen som coupéen, med hyggelige 480 hk. Med manuellgiret kasse gjør den 0-100 på fire sekunder, og med automat reduseres sprinttiden til 3,8 sekunder. Og toppfarten er 310 km/t. Dette burde jo gi greit med fartsvind i håret.

Veldig kjapp
Men den tyske Porsche-tuneren Techart syntes ikke dette var nok. Boxermotoren har fått et par nye turboer, et mindre restriktivt innsug, nye manifolder og et nytt eksosanlegg, og en god del annet. Skiftemekanismen til den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa har fått kortere vandring, noe som gir mulighet for enda raskere girskift.

Resultatet er 630 hk og 820 Nm, nok til å katapultere den firehjulsdrevne bilen til 100 km/t på snaue 3,5 sekunder, og hele veien til 345 km/t.

Bedre aerodynamikk og mer kjøling
For at bilen fortsatt skal holde seg på bakken i de høye hastighetene, har Techart vært en tur i vindtunnel og utviklet to nye stylingsett til bilen. Med dyp frontspoiler, nye sideskjørt, en ny støtfanger bak med integrert diffuser og en helt ny hekkvinge ser den jo også småtøff ut. Det ene settet gir også ekstra kjøling til bremsene og intercoolerne.

Justeres automatisk
Tuneren har i tillegg utstyrt bilen med et nytt styreprogram for de elektronisk kontrollerte støtdemperne, der du kan senke bilen så mye du vil - opptil 25 millimeter - og velge mellom forskjellige hardhetsnivåer. Dette gjøres med et knappetrykk fra førerplassen. Og når du kjører litt aktivt, strammes understellet automatisk opp for å gi en enda mer direkte oppførsel.

Techart har i tillegg satt på et sett digre bremser, 20-tommers felger med 245/30-dekk foran og 325/25-dekk bak, og pyntet opp innvendig med store mengder mykt skinn, en drøss med detaljer i aluminium, dype sportsseter og et nytt sportsratt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!