Bilder: Toyota Land Cruiser V8-lansering

Vi Menn Bil, Fuerteventura: Den nye toppmodellen i Toyotas Land Cruiser-serien er klar. Den har fått navnet V8, som naturligvis henspeiler på motoriseringen. Sammenliknet med forgjengeren, 100, er den ganske enkelt bedre på alle områder.

Mer enn bare behov
Land Cruiser har lange tradisjoner med å tilby svært gode terrengegenskaper, kombinert med god holdbarhet på varene. Dette har gjort at bilene har funnet veien til kunder som faktisk har behov for en trofast arbeidshest som kan ta i et tak eller tre - i år etter år. Toppmodellen har i tillegg massevis av utstyr og en luksuriøs atmosfære, og bedre egenskaper på veien.

- Vi ville beholde kvaliteten og det at bilen er til å stole på, men også gjøre bilen mer komfortabel, gi den bedre kjøreegenskaper på veien, og høyere grad av sikkerhet. Dessuten ville vi gjøre den enda bedre i terrenget, forteller Toyota-folket på den innledende pressekonferansen.

Imponerende kraftpakke
Den nye modellen, V8, er større enn forgjengeren i alle retninger. Foran er det masser av plass, bak er det greit, og de to sammenleggbare setene på bakerste rad er slik slike seter pleier å være - du har ikke lyst til å sitte lenge her. Uten disse har du i stedet godt med bagasjeplass å ta av.

Designen overrasker ingen. Her er det forsiktig evolusjon som råder. Om det er vellykket eller ikke, skal ikke vi legge oss borti. For her er det ikke det ytre som er viktig.

Hjertet i bilen er en 4,5-liters diesel-V8, som i Norge trimmes ned til 265 hk og 650 Nm - i utgangspunktet har den 286 hk. Med en ny sekstrinnsautomat har du kort sagt alle kreftene du noen sinne behøver i denne bilen. For de 2,5 tonnene med bil flytter veldig godt på seg. Og forbruket er langt ifra skremmende. En 4,7-liters bensin-V8 på 288 hk og 445 Nm er også tilgjengelig, for dem som synes grønn drivstoffpumpe er penere enn svart.

Rolig komfortkjøring
Førermiljøet er påkostet, og bilen er fullstappet av utstyr for økt komfort og glede - innbakt i prisen. Det hele oppleves som veldig ordentlig. Støynivået er behagelig - V8-lyd er aldri feil. På veien merkes det jo at bilen veier noen tonn, at den er bygd på ramme, og at veiegenskapene ikke har hatt det fulle fokus på seg. Styrefølelsen er nummen, og fjæringen er mykt og komfortabelt satt opp. Den kan kjøres kvikt om du vil, men det blir lett mer arbeid enn glede. Men så er jo ikke denne bilen ment å være noen svingspiser av rang, heller.

Noen bedre?
Kjøreruta går på smale stier, over fjelltopper og ned i daler, og bilen settes konstant på prøver. Det nye firehjulstrekksystemet har en Torsen-senterdiff som i utgangspunktet sender 60 prosent av kreftene til bakhjulene - og, dersom forholdende tilsier det, kan endre dette til alt mellom 50 og 70 prosent.

Og det fungerer svært godt. Den digre og svært kostbare bilen klarer å klatre opp og ned skrenter som virker uframkommelige - elektroniske hjelpemidler sørger for å holde hjulene på bakken og hastigheten i sjakk. Vi har vanskeligheter med å finne noen andre biler som klarer de samme strabasene som V8, uten store modifikasjoner. Samtidig har man det svært behagelig.

Kostbar - men kommer som varebil
Land Cruiser V8 er en bil forbeholdt de velbeslåtte som ønsker en bil som ikke setter noen begrensninger for dem. Verken hva framkommelighet, kvalitet, plass, motorkraft eller komfort angår. For den skal alltid komme fram. Men prislappen gjør den mindre aktuell for de som faktisk har behov for en arbeidshest som klarer oppgaver man ellers må bruke traktor til. Da kan det hjelpe at V8 også blir tilgjengelig som toseters varebil, noe som nok blir den mest vanlige utgaven av terrengkongen i Norge.

Tekniske data, Toyota Land Cruiser V8 - V8 4,5 D-4D

  • MOTOR: V8, 4664 ccm - V8, 4461 ccm
  • EFFEKT: 288 hk v/5400 o/min - 265 hk v/3400 o/min
  • DREIEMOMENT: 445 Nm v/3400 o/min - 650 Nm - 1600-2800 o/min
  • EGENVEKT: 2515 kg - 2600 kg
  • MAKS HENGERVEKT: 3500 kg - 3500 kg
  • BAGASJEROM 5-SETER: 909 - 1431 - l909 - 1431 l
  • BAGASJEROM 7-SETER: 259 - 1267 - l259 - 1267 l
  • FORBRUK, EU-MIX: 1,44 l/mil - 1,02 l/mil
  • CO2-UTSLIPP: 340 g/km - 270 g/km
  • 0-100 KM/T: 9,5 sek - 8,2 sek
  • TOPPFART: 200 km/t - 210 km/t
  • PRIS, FRA: 1 311 700 kr - 1 299 600 kr
  • PRIS VAREBIL, FRA: 724 500 kr - 816 000 kr
  • I NORGE: I februar, varebilutgaven kommer i april.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!