Bilder: Brabus Maybach SV12 S Biturbo-rekord

For ikke lenge siden møttes en rekke tunere på den italienske høyhastighetsbanen Nardo, for å se hvor fort kreasjonene sine kunne gå. Brabus hadde blant annet med seg en Maybach 57, som de hadde gitt sin standardoppgraderingspakke. I den grad man kan nevne ordet "standard" når det er snakk om en såpass eksklusiv bil.

Brabus har jo tidligere satt den ene fartsrekorden etter den andre med sine tungt modifiserte Mercedes-Benz-modeller. Og Maybach har jo som kjent Mercedes-Benz´ biturbomatede V12-motor på 5,5 liter under panseret.

Heftig maskin
Den tyske tuneren hadde et oppgraderingssett til denne motoren fra før av - en heftig utgave av den sitter blant annet i deres CLS-baserte Rocket, som de i fjor tok tittelen "verdens raskeste sedan" med. Da klarte de å oppnå 365,7 km/t.

SV12 S Biturbo-oppgraderingen, som de kaller den, inkluderer en volumøkning fra 5,5 til 6,3 liter, en rekke nye biter internt i motoren og rundt den, et par større turboer, oppgradert kjøling, nytt eksosanlegg, og naturligvis ny motorstyring. Sammen gir dette 730 hk og 1320 Nm, men det siste måtte begrenses til 1100 Nm for at den modifiserte femtrinnsautomaten skulle holde.

I tillegg fikk Maybach 57´en et sett blankpolerte felger fra tunerens egne hyller; 9 x 21-tommere med 275/40-dekk foran og 10,5 x 21-tommere skodd med 315/35-dekk bak. Og de monterte sin egen styreboks for understellet, som legger bilen 15 millimeter nærmere bakken uten at dette skal gå på bekostning av komforten.

330,6 km/t i 2,7 tonn luksus
Resultatet av dette, er at Maybach´en klarte 330,6 km/t på Nardo-ovalbanen. Det må jo være en ganske spesiell opplevelse å kjøre en 5,7 meter lang og 2,7 tonn tung luksusflåte i en slik hastighet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!