Bygger tøff lastefrakter

Chevrolet gjør det samme som enkelte andre bilprodusenter: kombinerer noe ordentlig heftig fra personbilsortimentet med karosseri fra nyttekjøretøyprogrammet.

HHR Panel SS Turbo har retroinspirert design, med tøft stylingsett i tillegg. Understellet er utviklet på Nürburgring, og 260 hk gir den kompakte bilen hyggelige fartsressurser.
HHR Panel SS Turbo har retroinspirert design, med tøft stylingsett i tillegg. Understellet er utviklet på Nürburgring, og 260 hk gir den kompakte bilen hyggelige fartsressurser. Foto: © 2007 General Motors
Sist oppdatert
Med store hjul, lav bakkeklaring og et interiør beregnet for at føreren skal gasse, og ikke minst en sprek turbomotor, blir nok HHR Panel SS Turbo en skikkelig artig arbeidsbil.
Med store hjul, lav bakkeklaring og et interiør beregnet for at føreren skal gasse, og ikke minst en sprek turbomotor, blir nok HHR Panel SS Turbo en skikkelig artig arbeidsbil. Foto: © 2007 General Motors

Les mer: Pakkelevering i racerstil

Chevrolets retroinspirerte HHR har en morsom design, med klare hint til 40-tallets Chevrolet-modeller, spesielt ´49 Suburban. Nå kommer personbilen snart i SS Turbo-variant, med en turbomatet tolitersfirer på 260 hk. I tillegg til mye motor, får denne et understell som visstnok også skal klare seg på en racerbane. Understellet er satt opp med hjelp fra omfattende testing på Nürburgring og den får et tøft stylingsett og blanke 18-tommers felger.

Praktisk morobil
Og SS-eieren kan hygge seg i et oppgradert interiør med blant annet et gripevennlig ratt, dype og støttende seter og nye instrumenter - med en turbotrykksmåler attpå.

HHR finnes også i en rommelig lastebilutgave, bygd i klassisk panel body-stil. Altså med to dører, og ingen vinduer bakover. Som personbilen, er denne tilgjengelig med en 2,2-liters firer på 149 hk eller en 2,4-liters firer på 175 hk.

På markedet om et år
- Det var naturlig at designerne og ingeniørene, som jo jobbet med HHR SS Turbo og HHR Panel parallelt, kom med spørsmålet "hva om..." underveis i prosessen, sier Chevrolet-sjefen Ed Peper i pressmeldingen. - De fikk klarsignal om å fortsette, og vi synes resultatet er både morsomt og spennende, fortsetter han.

HHR Panel SS Turbo kombinerer dermed lastefraktens praktiske sider med SS´ morogener og tøffe interiør og eksteriør. En kompakt varebil med 260 hk under panseret er jo ikke akkurat å forakte, spør du oss. Det gledelige, i hvertfall for gasseglade, amerikanske pizzabud, er at den vil komme på markedet om et års tid. Riktignok med litt mindre felger og ikke fullt så heftig interiør som det vi ser her.

Denne saken ble første gang publisert 07/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også