Fronten blir også tøff, og lavere bakkeklaring og store hjul passer fint til Tiguan. Med Abts motortrimming får den også prestasjoner som står i stil.

Test: Volkswagen Tiguan

Volkswagen har etter hvert også fått seg en kompakt-SUV. Tiguan, som akkurat har kommet hit til landet, er en trivelig bil å kjøre. Den er oversiktlig og komfortabel, lettkjørt og kvikk.

Barskere og mer sporty
Men om den er litt for lite særegen for deg, har tyske Abt nå kommet med en løsning. De har gitt den en komplett stylingpakke, med tøffere front, påbygg under støtfangeren foran, kraftige skjermbreddere og nye sideskjørt, og en ny støtfanger bak med plass til de to nye, doble eksosutblåsene.

Tiguan er jo beregnet for litt smårøffe forhold, men all statistikk viser at SUV-eiere som regel holder seg på den flate asfalten. Dermed kan man heller perfeksjonere kjøreegenskapene på vei, og Abt tilbyr et justerbart sportsunderstell som legger bilen nærmere bakken og gir den en mer sporty karakter. Større hjul - et sett 18-, 19- eller 20-tommere - hører jo med, og bak disse kan du få et oppgradert bremsesett med 345 x 30 millimeter store skiver.

Heftig trimming
Og for å ha ytelser som står i stil til resten, kan du la Abt bearbeide motoren en smule. Den lille og herlige overladete bensinmotoren - som vi mener passer bedre i andre biler enn Tiguan - trimmes fra originalens 150 hk til 200 hk, og dermed blir den sannsynligvis sterk nok i massevis. Den 140 hk sterke dieselmotoren trimmes til 170 hk, og 170-hesteren trimmes til 200 hk.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!