Audi S3 blir grommere

Etter en runde hos O.CT Tuning får Audi S3 328 hester, fastere understellsoppsett og digre bremser.

Tuneren lover at Audi S3 skal bli enda mer underholdende å kjøre, etter at de har gitt den et nytt understell og nye hjul.
Tuneren lover at Audi S3 skal bli enda mer underholdende å kjøre, etter at de har gitt den et nytt understell og nye hjul.
Sist oppdatert

Bilder: O.CT Audi S3

Østerrikske O.CT Tuning, som ligger ved Lake Constance, driver til daglig med chiptrimming og annen tuning av motorer. I tillegg oppgraderer de understell og bremser for å stå i stil, og de tar gjerne for seg hjulene i tillegg.

Nå har de lagd sin egen oppgraderingspakke til Audis gromme S3. Den turbomatede toliteren, som i utgangspunktet gir hyggelige 265 hk og 350 Nm, har gjennomgått omfattende ombygging. Åpnere innsug og eksos gjør at den puster lettere, og ny motorstyring skal i tillegg til mer kraft også gi bedre motorrespons.

Kvikk sak
Resultatet er at toliteren nå gir 328 hk og 425 Nm. Dette reduserer 0-100-tiden fra 6,4 til 5,7 sekunder, og tiden for 0-160 km/t-akselerasjonen reduseres fra 14,3 til 12,7 sekunder. Og siden 250 km/t-fartssperra også er fjernet i samme slengen, akselererer den kompakte firehjulstrekkeren til 265 km/t. Motortuningen koster da også sitt: nesten 50 000 kr.

Med slike prestasjoner, er det greit at bremsene holder mål. O.CT Tuning utstyrer S3 med 372 millimeter store skiver foran, som klemmes av åttestemplede kalippere. Dette koster 32 000 kr. Bremsene bak kan også oppgraderes om ønskelig.

Sikrer veigrepet
Et justerbart coiloversett reduserer bakkeklaringen og skal gi en mer direkte, kjøreglad S3, og med tunerens hjulpakke - 8,5x19-tommere i valgfri farge - og et sett klistrende dekk burde også veigrepet være sikret.

I tillegg kan du kjøpe med diverse pyntedetaljer, som karbondeksler over motoren, batteriet og luftinntaket.

Denne saken ble første gang publisert 03/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også