Bilder: Audi A3 Cabriolet

Markedet for kompakte, åpne biler er stort, og sies å vokse ytterligere. Til nå har dette segmentet vært preget av åpne varianter av relativt rimelige bilmodeller, men nå har også mer påkostede modeller kommet til.

Åpnes og lukkes på ni sekunder
Audi vil ikke være noe dårligere enn BMW, og lanserer A3 i åpen versjon. Audi holder på en stofftakløsning, som åpnes eller lukkes med et knappetrykk - i hvertfall om du har valgt den løsningen som koster litt ekstra.

Denne øvelsen tar ni sekunder, altså kan du rekke det mens du står i et lyskryss. Og dette kan du også gjøre i opptil 30 km/t. Det helautomatiske taket er for øvrig bedre støydempet enn det halvautomatiske, og da skal støynivået være minimalt høyere enn i en lukket A3.

Fireseter
Stofftakløsningen har sine fordeler, blant annet holdes vekten nede, og når det er lagt ned tar det mindre plass enn en tilsvarende ståltakløsning.

A3-karosseriet er forsterket både her og der, for at den strukturelle stivheten fortsatt skal være god. Bilen skal romme fire personer, selv om vi - etter å ha kjørt en god del slike biler gjennom årene - er spente på hvor god plass det faktisk er i baksetet. Bagasjerommet tar 260 liter, men den delte bakseteryggen kan legges ned og gi deg 674 liter boltreplass.

Mange muligheter
Når bilen kommer hit til våren, blir den tilgjengelig med fire motoralternativer. De turbomatede bensinmotorene er på 1,8 l/160 hk og 2 l/200 hk, og dieselmotorene på 1,9 l/105 hk eller 2 l/140 hk. Dobbeltclutch-automatgir med skiftehendler bak rattet blir også tilgjengelig med de tre største maskinene.

A3 Cab har for øvrig fått hvite LED-lamper som kjørelys foran - akkurat som R8 og A5 - og både standard- og ekstrautstyrslista blir omfattende. Sportsunderstell og store hjul blir også tilgjengelig, for deg som vil ha en mer sporty bil. Bilen kommer i femten farger, med tre ulike farger på taket. Dessuten kan du også få den med varmeseter bak.

Med forholdsvis kraftige motorer er prestasjonene ålreite; med 200-hesteren gjør A3 Cab 0-100-sprinten på 7,3 sekunder. Det sies imidlertid ikke noe om hvor mye tyngre cabrioleten er i forhold til en lukket A3, noe som har stor innvirkning på kjøreegenskaper og sportslighet. Men Audi sier i hvertfall at også A3 Cabriolet skal være en morsom bil å kjøre.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!