Bygger moderne Cobra

AC Cobra er legendarisk. Nå bygger et maltesisk designhus en moderne gjenfødelse av Cobra, med barskt utseende og Corvette-teknikk.

Selv om både proporsjonene og mange av designtrekkene er de samme som på originalen, viser Racer X KC-427 likevel nye takter på sin reinkarnasjon av den legendariske AC Cobra.
Selv om både proporsjonene og mange av designtrekkene er de samme som på originalen, viser Racer X KC-427 likevel nye takter på sin reinkarnasjon av den legendariske AC Cobra.
Sist oppdatert
Under det heftige skallet finner vi teknikk fra Corvette Z06. Med en sjuliters V8, over 500 hk og under et tonn å dra på, er dette nødt til å bli heftig.
Under det heftige skallet finner vi teknikk fra Corvette Z06. Med en sjuliters V8, over 500 hk og under et tonn å dra på, er dette nødt til å bli heftig.

Racer X Design holder til på Malta, og lever av å bygge konseptbiler for forskjellige selskaper og unike biler for privatpersoner.

AC Cobra trenger vel ingen introduksjon. Den barske bilen, med skall fra britiske AC Ace og teknikk fra Ford, satt sammen av Carroll Shelby for å denge Corvette på amerikanske racingbaner, er blitt en legende.

Skal bygges
Cobra bygges fortsatt, både av Shelby og av andre firmaer rundt om i verden. Nå viser Racer X Design hvordan de mener en moderne inkarnasjon av Cobra bør være, og bilen er allerede under bygging.

Oppskriften er den samme som før. Et kompakt, åpent og råbarskt karosseri, med sterke likhetstrekk med originalen, rundt en svært kraftig teknisk basis.

550 hk per tonn
- Inspirasjonen kommer fra 60-tallet, sier Reuben Zammit, sjef og sjefsdesigner i Racer X Design, i en pressemelding.

Med tekniske komponenter fra dagens Corvette Z06, blant annet en sjuliters V8, og med totalvekt under ett tonn, får den moderne Cobraen et effekt-vekt-forhold på hyggelige 550 hk per tonn. Dette vil naturligvis gi nakkebrekkende prestasjoner.

- De tjue første får kjøpe
- Konseptbilen skal bygges ferdig i løpet av et år, fortsetter Reuben Zammit. - Dette er første gang vi skal gjøre noe mer enn å bygge "one-offs". Vi bygger tjue eksemplarer, og de tjue første kundene som melder sin interesse kan dermed få tilbud om å kjøpe en bil, sier Zammit.

Denne saken ble første gang publisert 23/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også