Råtass med 1000 hester

Først trimmer de motoren. Så setter de på turbo. Denne Dodgen skal gå fra null til hundre på 2,5 sekunder.

Hennessey Venom GT får, dersom den blir en realitet, en midtplassert, twinturbomatet Viper-motor på over 1000 hk. Med kun 1225 kg å dra på, blir prestasjonene ekstreme.
Hennessey Venom GT får, dersom den blir en realitet, en midtplassert, twinturbomatet Viper-motor på over 1000 hk. Med kun 1225 kg å dra på, blir prestasjonene ekstreme.
Sist oppdatert

Amerikanske Hennessey driver med ekstremtuning. Blant annet gir de Dodge Viper 1000 hk. Nå vil de sette denne motoren i en midtmotorisert supersportsbil.

Hennessey i Texas har lenge drevet med tuning av de grommeste utgavene av amerikanske biler, spesielt forskjellige Dodge-modeller i SRT-format. I senere tid har de også tatt hånd om en del europeiske biler, som Porsche, Bentley og Mercedes-Benz´ AMG-modeller. For å sette tuningen i et slags prestisjeperspektiv; de tilbyr også oppgradering av eksosanlegget på Bugatti Veyron.

De har lenge levert forskjellige tuningpakker til den fantastiske Dodge Viper. I tillegg til hjul, understell, bremser, styling og slikt, kan de trimme V10´en til ekstremt høy effekt. I tillegg til trimsteg som gir deg 625, 690 eller 800 hk, kan de montere på et par turboer og gi motoren 850 eller 1000 hk.

Ekstrem motor
Det er sistnevnte motoroppgradering, som sender Viper til 100 km/t på 3,2 sekunder, fra stillestående til 250 km/t på ti sekunder, og får den til å gjøre kvartmila på 10,5 med 246 km/t i slutthastighet, som de nå vil bruke i noe nytt.

Hennessey har nemlig nettopp vist fram en skisse av en midtmotorisert supersportsbil med navnet Venom GT. Navnet er hentet fra deres heftigste modifiserte Viper; Venom 1000 Twin Turbo SRT er en 1000-hesters utgave der det aller meste er byttet ut til Hennesseys egne biter. Den er bygd i 24 eksemplarer.

Lav vekt, enorm motor
Dersom Venom GT skal bygges, dette er foreløpig ikke helt bestemt, er målet at den twinturbomatede V10´en skal få under 1225 kg å drasse på. Med en manuellgiret sekstrinnskasse, eller en sekvensiell girkasse som også vurderes, har Hennessey estimert at bilen skal gjøre 0-100 på under 2,5 sekunder, og at stillestående til 300 km/t skal ta rundt 14 sekunder.

Slike prestasjoner er jo helt i Bugatti Veyron-divisjon, men Hennesseys grunnlegger, John Hennessey, er klar på at Venom GT ikke skal være noen Veyron-konkurrent.

Denger Veyron
- Veyron er en ultrarask og ultraluksuriøs grand tourer, som tilfeldigvis er raskere en noen andre biler - med unntak av vår egen Venom som tidligere i år slo den i sprintøvelsen 0-200 miles per hour (0-320 km/t), sier Hennessey i en pressemelding. Denne sprinttesten ble for øvrig arrangert av magasinet Road & Track, og du kan lese om dette og se en heftig videofilm på Hennesseys hjemmesider.

- Men Venom GT vil bli en mye mer engasjerende bil å kjøre, og vil hele tiden utfordre føreren. Den vil jo få over 1000 hk, i en bil som veier nesten 700 kg mindre enn Veyron, fortsetter Hennessey-grunnleggeren.

Bygges dersom kundene vil
Og han utelukker ikke at de skal bygge den midtmotoriserte supersportsbilen:

- Vi har allerede noen Venom 1000 Twin Turbo-kunder som er interesserte i en slik bil, og akkurat nå vurderer vi å bygge to konseptbiler som kan vises til publikum en gang i 2009. Om etterspørselen så blir stor nok, vil vi vurdere å bygge Venom GT i en svært begrenset serie, forteller John Hennessey.

Denne saken ble første gang publisert 22/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også