Her er Fiestas arvtager

Ford gir oss en ny smakebit på den kommende Fiesta-etterfølgeren. Verve Concept Guangzhou er en firedørs sedanvariant av bilen, også denne med tøffe linjer.

Fronten er fortsatt den samme som på det tøffe tredørskonseptet av Verve.
Fronten er fortsatt den samme som på det tøffe tredørskonseptet av Verve. Foto: © 2007 Ford Motor Company
Sist oppdatert

Bilder: Ford Verve Concept Guangzhou

På Frankfurt-utstillingen tidligere i høst viste Ford fram en forsmak på hvordan deres kommende småbil skal bli. Fiesta-etterfølgeren, som er ment for salg verden over, får etter alt å dømme tøffe linjer og morsomme designdetaljer.

Konseptbilen heter Verve. Det blir kanskje også blir navnet på produksjonsmodellen. Bilen skal bygges i mange varianter og utgaver, tilpasset markedet. Basisen skal være den samme verden over, og selv om alle modellene skal designes og konstrueres i Tyskland, skal de bygges på fabrikker spredt omkring i verden.

Fire dører i Kina
På Auto Guangzhou, den store bilutstillingen i Kina, skal Ford presentere neste utgave av Verve-konseptet. Denne modellen er en firedørs sedan, med sterk coupéprofil men med konvensjonell bakluke.

Kinas økonomi er i ekstrem vekst, og dette gjelder også det kinesiske bilmarkedet. Ved å vise fram denne konseptbilen i Kina, sier Ford også at Asia vil være et svært viktig marked for den kommende Fiesta-etterfølgeren.

Elegant og tøff
Verve-konseptet har fortsatt med seg de flotte linjene fra den første konseptbilen, med sterke hint fra Mondeo. Designspråket og omtanken for detaljene er i europeisk stil, mens karosseriformen tradisjonelt sett tiltaler det asiatiske markedet. Interiøret er også i den penere kategorien, samtidig som det er både oversiktlig og logisk.

Vi vil jo anta at en del elementer, som 18-tommerne, diffuseren bak, og noen ting innvendig, vil forsvinne på vei til produksjonsbåndet. Om ikke, vil bilen bli for kostbar å produsere, konkurrentene tatt i betraktning. Men alt i alt hinter konseptbilenes designspråk om at dette kan bli bra. Siden Verve skal bygges på samme tekniske basis som den nye Mazda 2, har vi også stor tro på at kjøreegenskapene blir slik vi liker dem.

Denne saken ble første gang publisert 22/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også