Bilder: Audi Cross Cabriolet quattro

Nisjemodeller er framtiden, det har vi hørt mange ganger. Nå som biler kan designes og konstrueres raskt, og plattformer bygges for å kunne være svært fleksible, er det både raskt og rimelig å bygge et nytt skall over en eksisterende basis.

Lettvint og lønnsomt
En god del mennesker liker å vise seg fram, og å vise at de kan, og har råd til, å velge noe litt annerledes. Noe som viser hvem de er, og som skiller seg ut fra mengden. Dette gjør at bilprodusentene kan ta seg ekstra godt betalt for nisjemodeller, i forhold til modellene ment for massemarkedet.

I tillegg gjør nisjemodellene at de får flere bein å stå på. Det er jo skummelt å være fullstendig avhengig av en enkelt bilmodell eller to. Ikke minst gir flere modeller over samme basis mulighet til å fordele utviklingskostnadene over et større område.

Helt åpen
Derfor jobber bilprodusentene hardt med å finne nye nisjer. Stadig flere nisjemodeller vil dukke opp i årene som kommer. Audi har nå funnet sin nye greie: en krysning av SUV og cab. Åpne, terrenggående firehjulstrekkere har vi jo sett tidligere - for eksempel Toyota Land Cruiser, Suzuki SJ og Jeep Wrangler.

Cross Cabriolet quattro er en todørs fireseter med nedfellbart stofftak. Taket legges ned eller åpnes på 17 sekunder, og i motsetning til en del av de tidligere åpne terrengbilene vi har sett, har den verken B-stolper eller veltebøyler som stikker opp når taket er nede.

Sikkerheten skal likevel være godt ivaretatt, blant annet med en forsterket ramme rundt frontruta, og med to veltebøyler bak baksetet som spretter opp dersom det er fare for å rulle.

Hinter om Q3
Den har selvsagt firehjulstrekk, understellet er justerbart i høyden, og karosseribeskyttende elementer og 21-tommere skal gjøre den velegnet utenfor veien. De kompakte ytre målene - den er 4,62 meter lang, altså nesten identisk med den nye Nissan X-Trail - gir også sterke hint til den kommende kompakt-SUV en Q3 fra Audi. Bilen er for øvrig bygd på den samme basisen som A5 og den nye A4, noe som gir hint om at serieproduksjon faktisk er mulig uten de helt store kostnadene.

Under panseret har den en treliters dieselmotor på 240 hk og 500 Nm, renset etter alle kunstens regler. Den skal i følge Audi være verdens reneste dieselmotor, med et forbruk på 0,73 liter på mila. 0-100-sprinten skal ta 7,2 sekunder. Motoren er koblet til en åttetrinns automatkasse, der føreren kan overstyre skifteelektronikken med sjaltehendler på rattet.

Google Earth-navi
En morsom detalj, er at navigasjonssystemet er koblet opp mot Google Earth, det interaktive, tredimensjonale og Internett-baserte verdensatlaset. Dermed kan du raskt få et overblikk over omgivelsene, du kan sjekke ut været dit du skal, og også ta en kikk på trafikkbildet.

En annen artig greie, er at radioen er nettradio-basert. Dermed kan du hele tiden få musikk i den stilen du ønsker. Hører du en sang, kan du fortelle systemet om du liker den eller ikke. Deretter velger radioen musikk ut ifra disse preferansene.

Ikke utenkelig
Audi Cross Cabriolet quattro er kun et konsept, og kan kanskje være mer en forsmak på den kommende Q3 enn å hinte om noe som kommer. Men på den annen side: alt som er brukt her, er allerede tilgjengelig. Det vil derfor ikke koste så voldsomt mye å bygge den åpne SUV´en.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!