Pontiacs endringer av Solstice-utseendet, litt senking og et sett større hjul, har gjort den til en ordentlig linjelekker bil. © © 2007 General Motors

Opel GT har to amerikanske søsken; Saturn Sky og Pontiac Solstice. Det er egentlig ikke veldig mye som skiller de tre bilene fra hverandre. Nå har Pontiac vist fram et Solstice-konsept vi har stor sans for: SD-290 er bygd etter klassisk racerbilmal, med vakre former.

Toseteren er bygd om til en enseters racerbil, og der passasjersetet en gang var, har den fått et hardt tonneau-lokk. I stedet for en stor frontrute, er det bare en liten skjerm foran føreren.

Lettere for sportens skyld
Bilen har også fått en del andre endringer av utseendet, og dette skal ha gitt den bedre aerodynamikk. Hekkvingen bidrar også til å gjøre den tøff og litt mindre villig til å vifte med hekken. Lettere er Solstice´n også blitt; å fjerne frontruta, sidevinduer og vindusheisere, hele det nedfellbare taket, klimaanlegget og vindusviskersystemet har spart mange kilo.

Legg til "gjeller" i forskjermene og et nytt panser med lufteslisser i, et interiør som er oppgradert med en racingstol med firepunktssele, en veltebøyle, en rekke tilleggsinstrumenter og Pontiacs eget Club Sport-understellssett, som er utviklet i samarbeid med KW, så begynner dette å lukte moro.

Litt trim - mye moro
Den turbomatede toliteren er i tillegg trimmet til 290 hk, og puster lettere og får frigjort mer lyd gjennom et nytt eksosanlegg. De spesielle 19-tommerne med slicks går så vidt utenpå de nye bremsene - skivene måler 13 tommer i diameter, og nye trestemplede aluminiumskalippere er på plass.

Den lekre enseteren er bare et eksempel på hva Pontiac mener man enkelt og relativt rimelig kan gjøre med en Solstice. I hjemlandet er den en rimelig bil. Her i landet blir bilen imidlertid svært kostbar; en Opel GT koster 646 000 kr. Men det er moro å se dette, likevel.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!