Kan runde 100 000 besøkende
Det kryr av tilskuere på landets beste bilmesse gjennom tidene. Målsetningen om 80 000 mennesker ser ut til å holde, og drømmen om 100 000 er innen rekkevidde. Det eneste som kan kjøre drømmen i grus er cupfinalen i Lillestrøm på søndag. Tekst og foto: Fred Magne Skillebæk
Alle satser på miljø. Du vil knapt finne en leverandør som ikke fokuserer på lavere utslipp. SAAB er intet unntak, her representert med en 9-3 kabriolet som gjerne drikker bio-ethanol.
Nå tror jeg ikke det er mange som faktisk kjøper en SAAB sykkel, men den fungerer i det minste som merkeprofilering.
Opel skal snart bytte ut den nåværende Vectra. Konseptbilen Opel GTC Consept er deres visjon om hvordan arvtakeren skal se ut.
Fiat 500 er en liten bil, men en stor sjarmør. Spørmålet er hvor mange som er villige til å betale penger for den når den kommer på markedet rundt nyttår.
Kia har knapt rukket å fortelle folket om deres coupe-lignende ProCee'd, før de her viser en eco-Cee'd som bare slipper ut 104 gram CO2 pr. km.
Den ser unektelig voldsom ut der den står, Peugeot 908RC. Den er så high-tech at du får opp Windows Vista som operativsystem når du starter den.
Peugeot viser også frem drivstoffsnille biler, blant annet en 307 CC med diesel-hybrid.
De som ikke har sett Mercedes sin SLR ennå har muligheten på messa. Her står faktisk flere eksemplarer av sorten.
Volvo kommer med en ny bil firehjulsdreven bil som skal bli rimeligere enn XC70. Den skal hete XC60, og kommer på markedet på sensommeren neste år.
Til og med på racing-fronten er det grønne og miljøvennlige tiltak på gang. Her i form av en Volvo S60 som drikker flexifuel.
En av de mest spennende bilene på markedet neste år vil bli Ford Kuga. Den faller rett i konkurranse med Tiguan og dens like. Messen i Lillestrøm er det første sted du kan se den i Norge.
Er du rallyinteressert, så kan du i det minste beskue en look-a-like av Henning sin rallybil. Men ikke la deg friste til å tro den er ekte.
Bugatti Veyron er unektelig messen heteste potet. 16 sylindre i W-form, prislapp rundt 13 millioner, 1001 hestekrefter og toppfart på 400 km/t... Trenger jeg si mer?
Det påstås at det gjøres en god stereohandel, dersom du trenger godlyd i bilen. Sett kona igjen hjemme, ta med deg Visa-kortet, og la lystene få fullt utløp. Det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse.
På Vi Menn sin stand kan du beskue FYK, et norsk bilprosjekt som du kan lese mer om her på vimenn.no
Meguiars er USA's kanskje mest kjente polishmerke. I Norge er de relativt ferske, og har ikke fått fullt så godt fotfeste. Ikke ennå.
Start planleggingen av neste vår nå. Et og annet tilbud på felger vil garantert friste deg. Bling-bling!
Skulle de store bilene bli fristende, men for dyre, så gå for de mindre radiostyrte. Egen bane for prøvekjøring er på plass.
I hall A står det utstilt flere konseptbiler. Legg merke til Ford IosisX. Se deretter på Ford Kuga. IosisX er nemlig konseptversjonen for Kuga. Fra konsept til produksjon.
Slik ser konseptbilen til Mondeo ut innvendig. Vi vet nå hvordan den faktsik ble, etter at produksjonsmodellen kom.
Skulle det friste med en maxi-Mini, så heter den Clubman, er en stasjonsvogn, og har bakdør kun på høyre side. Bilen er på markedet i disse dager.
Du kan kjøre simulatorer hvor du enten skal kjøre så fort og grisete som mulig, altså på tid, eller du kan kjøre økonomisimulator, hvor målet er å kjøre så billig som mulig.
Dette er kanskje en noe annerledes måte å måle hvor mange liter et bagasjerom er på?
Nei, ikke tro at dette er en helautomatisk hjulskifter. Det er rett og slett bare gimmick, men de er jo søte da, der de kryper rundt.
Ved første øyekast kan det se ut som om Saab har fryst ned en bil. Forestill deg derimot at isen bare er en ramme rundt, og sannheten blir litt lettere å fordøye.
Ønsker du jobb i bilbransjen, så ta kontakt med Møller Bil sin stand. De kan fortelle deg hvordan du skal få det til.
Snakk om galskap. Først kjøper man en kassebil for å få god plass, og deretter fyller man den til randen med multimedia-stæsj. Hva får man egentlig da? Jo, en gedigent prangende demobil for lydprodukter.
&men ingen kan si at jobben ikke er skikkelig gjort!
Denne saken ble første gang publisert 08/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.
Les også
Les alt om: