Barsk, lekker og sportslig

Hyundai vil bare mer og mer. Snart kommer den store, kraftige og luksuriøse sedanen Genesis på markedet, og nå skal de vise en tøff, bakhjulsdreven sportscoupé.

Hyundais kommende sportscoupé-konsept Genesis Coupé viser ordentlig tøffe takter. Den vil gå i strupen på etablerte storheter, og skal gi masser av kjøreglede, heftige fartsprestasjoner og eleganse på høyeste nivå.
Hyundais kommende sportscoupé-konsept Genesis Coupé viser ordentlig tøffe takter. Den vil gå i strupen på etablerte storheter, og skal gi masser av kjøreglede, heftige fartsprestasjoner og eleganse på høyeste nivå.
Sist oppdatert

Hyundai Genesis skal komme på markedet som 2009-modell, altså kan vi regne med at den er klar om et halvt års tid. Bilen, som er fem meter lang og dermed like stor som en BMW 7-Serie, skal være en luksuriøs, påkostet og elegant sedan med fine fartsressurser.

Les mer: Norges heftigste bilmesse

Kreftene fra en 4,6-liters V8 på godt over 300 hk går via en sekstrinnsautomat og driver bakhjulene, og Genesis skal klare 0-100-sprinten på godt under seks sekunder.

I strupen på storheter
Siden bilen skal gå i strupen på etablerte storheter som Mercedes-Benz S-Klasse, nevnte 7-Serie og andre kostbare biler, er også materialkvalitet, finish, og sikkerhet på høyeste nivå.

Nå virker det som om Genesis i utgangspunktet er beregnet for det amerikanske markedet - med V8´en blir den jo uansett svært kostbar her i landet. Men det er likevel svært interessant å se hvordan den koreanske bilprodusenten tar for seg segment etter segment, og stadig forbedrer produktene sine.

Barsk og synlig
På Los Angeles International Auto Show, som åpnes 14. november, skal Hyundai vise fram sitt neste, store skritt. Konseptbilen Genesis Coupé, som vi foreløpig bare har fått et par skisser av, er bygd på den samme basisen som Genesis-sedanen. Men den bakhjulsdrevne, V8-motoriserte bilen skal være konstruert for å gi en enda større grad av sportslig kjøreglede, samtidig som komforten og elegansen fortsatt skal være på plass.

Om produksjonsbilen får design som er i nærheten av det vi ser her, blir den en mer aggressiv bil enn for eksempel BMW 6-Serie og Mercedes-Benz CL. Hyundai sier at den skal oppleves som en sportslig bil, og vi kan ikke gjøre annet enn å glede oss.

Denne saken ble første gang publisert 08/11 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også