Bilder: BMW 135i coupé

Til tross for at den råeste utgaven med twinturbomotor og 306 hestekrefter nesten er avsindig lite markedsinteressant for Norge - fordi den får en prislapp på 765 000 kroner - er det den jeg møter på flyplassen i Visby på den svenske ferieøya Gotland.

Hit har BMW lagt lanseringen av deres til nå minste coupé, om vi ser bort fra etter hvert legendariske BMW 2002tii fra 1972. Men selv BMWs egne folk innrømmer at parallellen til det 35 år gamle ikonet er drøy. 2002tii var en større bil i sin samtid enn 1-serie coupé er i dag.

Men i en tid der tilbakeblikk på gamle modeller blir stadig viktigere i byggingen av varemerke og myte, er det viktig å ikke framstå som historieløse. Derfor er 2002tii med på lasset til lanseringen på Gotland.

Diesel for Norge
- Nei, jeg tror ikke at vi kommer til å selge særlig mange av denne utgaven i Norge, sier BMW Norge AS' markedssjef Øystein Sponheim mellom regnbygene på Gotland Ring i går. Styresmaktene for værforholdene har bestemt seg for å gjøre banen vanskelig i dag, og det samme er altså salgsutsiktene. Testbilen jeg sitter i, er så heftig utstyrt at den i Norge vil koste minst 900 000 kroner.

Her hjemme blir det derfor de minste modellene, nemlig 120d og den ferske 123d som gjelder. Førstnevnte er den etter hvert velkjente 143-hesteren på 1,8 liter, som slipper ut nøkterne 128 gram karbondioksid per kilometer. Den andre er en helt fersk toliter, som yter maksimalt 204 hestekrefter og presterer flotte 400 Nm i dreiemoment mellom 2000 og 2250 omdreininger. Utslippet av CO2 ligger ti gram over lillebroren per 1000 meter.

Men 123d får vi ikke til vurdering før den ankommer Norge, tidligst i desember. I tillegg til disse tre, kommer også 125i. Heller ikke denne spås noen lys norsk framtid, siden den med sine 218 hestekrefter og volum også blir dyr.

51-49=nesten
Den 3,2 kilometer lange banen, som er fullstendig bløt for anledningen, er en passende match for bilen. Lang akselavstand har den, og korte overheng. BMWs 1-serieprosjektleder Jos van As forteller at det har lykkes å få til en nesten optimal vektfordeling, med tilnærmet 50/50 på alle modeller.

- Hvor nær den magiske grensen, avhenger av hvor mye utstyr som lesses på, sier han. 135i-bilene som er tilgjengelige, ligger på omtrent nøyaktige 51 prosent foran og 49 prosent bak.

På banen er det ikke så vanskelig å ha tillit til at tallene stemmer. BMWen er forbausende nøytral når de første rundene avvikles lett spent med DTC-systemet aktivert. Det betyr kutt av motorkraft ved spinn og solide støttehjul ved traksjonstap.

Fysisk drifting
Mer livlig blir det i våte svinger til brede glis noe senere. Pulsen stiger idet bilen settes opp før sving med et bestemt rattutslag. Det er nesten den eneste måten å få 1-ern i ubalanse - altså overstyring. Brekk rattet til siden, og gå så på gassen - og du får et resolutt brøl gjennom svingen som må vedlikeholdes gjennom rattriksing og gasskunster. Resultatet er god bredde, stigende adrenalin, svette i panna og runde glis.

BMW har lykkes med å lage nok en morobil - denne gang i en egendefinert småbilklasse helt uten premiumkonkurrenter.

Mer om bilen, motoren, kjøreegenskapene - og baneopplevelsen på Gotland Ring - kan du lese i Vi Menn BIL 8 som er i salg 27. november.

Tekniske data BMW 135i & 123d
MOTOR: R6, 2979 ccm, 24V.......R4, 1995 ccm, 16V
EFFEKT hk, o/min: 306 v/5800.........204 v/4400
DREIEMOMENT Nm, o/min: 400 v/1300-5000.......400 v/2000-2250
EGENVEKT, kg: 1560........1495
BAGASJEROM, l: 370/815..........370/815
FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,92.........0,52
CO2-UTSLIPP, g/km: 220...............138
0-100 KM/T, sek: 5,3..........7,0
TOPPFART: 250............238
PRIS FRA, kr: 765 000........448 800

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!