Bilder: Mitsubishi Outlander

Den nye Mitsubishi Outlander har på kort tid etablert seg som en av Norges mest populære bilmodeller. Frem til nå har den kun vært tilgjengelig med en toliters dieselmotor fra VAG. Denne motoren setter bra med fart på Outlanderen, men ulempene ved den har vært en litt bratt effektkurve samt noe støy.

Derfor har Mitsubishi nå valgt å tilby to nye kraftkilder i deres folke-SUV. En av dem er en 2,2 liters diesel fra PSA - for øvrig den samme som vi finner i søstermodellene Peugeot 4007 og Citroën C-crosser - mens den andre er en nyutviklet 2,4-liter bensinmotor med trinnløs automatkasse.

Gjort en fin jobbToliteres-dieselen har gjort en meget fin jobb i Outlanderen, og vil nok fortsatt være kvantumsmodellen her til lands. 2,2-literen er kanskje mer en motor for folk som prioriterer støy og gange mer enn rene ytelser. Storebror oppleves på en annen side ikke som noe veldig mye sprekere under vanlig kjøring. Et litt høyere dreiemoment (380 Nm) fra lavere turtall er selvsagt behagelig, og samtidig blir man nok litt lurt siden kraften leveres langt jevnere enn i kraftpakken fra Volkswagen. Men det skal sies at det nok skal litt til å få Ola nordmann til å legge 65 000 kroner ekstra på bordet for en 2,2 DI-D - selv om man får 16 hester og 70 Nm ekstra.

Mitsubishi er stort sett synonymt med bensinmotorer for de fleste. Selv om de fleste velger diesel om dagen, er det nok fortsatt en del som fortsatt vil sverge til bensin. Den nye 2,4-liters MIVEC-motoren er en helt ny motor, utviklet i samarbeid med Daimler/Chrysler og Hyundai.

AutomatgirAdm.dir. Bernt G Jessen hos Mitsubishi Motors forteller at importøren regner med at bensinversjonen vil utgjøre en betydelig del av salget. Dette fordi den blir den eneste motoren tilgjengelig med automatgir, en velfungerende sådan.

Den firesylindrede motoren yter 170 hester og 232 Nm - ikke noe voldsomt effektuttak av en motor med såpass mye slagvolum, men nok til å sette greit med fart på Outlanderen. Girkassen er en trinnløs CVT-variant, som fungerer overraskende godt i harmoni med motoren. Den legger turtallet automatisk i et område der motoren har maksimalt med moment, slik at framdriften blir god. Skulle du savne manuell sjalting, kan vi for ordens skyld fortelle at det finnes handler bak rattet som overstyrer automatikken.

Et av problemene Mitsubishi har hatt i året som har gått, har vært lang leveringstid på Outlander. På den måten har de ikke fått fulgt opp den enorme etterspørselen, noe som igjen kan bli et irritasjonsmoment for kjøperne.

Fortsatt vil nok 2,0 DI-D være det mest fornuftige valget når det gjelder kjøp av Mitsubishi Outlander, og ganske sikkert fremdeles bli storselgeren. Er du derimot bensinjunkie, framstår 2,4-literen som et meget godt valg sett i forhold til andre bensindrevne konkurrenter i klassen. For å velge den største dieselmotoren, for øvrig med en inngangsbillett på 449 900 kroner, skal du enten være storkar - eller spesielt kresen med tanke toliterens gange og støynivå.

Tekniske spesifikasjoner

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D

Mitsubishi Outlander 2,4 MIVEC CVT

Motor:

R4, 2179 ccm

R4, 2360 ccm

Ytelse, hk, o/min:

156 v/4000

170 v/6000

Dreiemoment, Nm, o/min:

380 v/2000

232 v/4100

Egenvekt, kg:

1735

1625

Bagasjerom, l:

777

777

Forbruk, EU-mix l:

0,73

0,93

CO2-utslipp, g/km:

192

213

Dekk:

225/55R18

225/55R18

0-100 km/t, sek:

9,9

10,8

Toppfart, km/t:

200

190

Pris, fra kr:

460 900

450 900

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!