Vi tror nok de drøyt tjue heldige utvalgte har noen fine testdager, enten testene er i Ferraris eller i deres eget regi. © 2007 © Ferrari S.p.A.

I 2005 lanserte Ferrari FXX-programmet, der noen og tjue utvalgte kunder skulle få lov til å kjøpe hver sin FXX, og bruke denne på forskjellige arrangementer i Ferrari-regi. Kundene var nøye utplukket av Ferrari - det var kun de mest dedikerte og lidenskaplige Ferrari-klientene som fikk bruke tolv millioner kroner på den avanserte enseteren som ikke kunne brukes på offentlig vei.

Tokyo Motorshow 07 - Alle nyhetene

FXX skulle fungere som en rullende testbenk for framtidige, spesielle småseriemodeller med både gate og racingbanen som mål. Bilen, som er en rendyrket ekstremvariant av Enzo med over 800 hk, svært kjapp girkasse og voldsom aerodynamikk.

Heftig test
Formålet med FXX var at Ferrari vil utnytte ikke-profesjonelles mening om hvordan ting skal være. Det er jo tross alt disse som kjøper de fleste bilene de bygger. Tilbakemeldingene som amatørkjøperne har kommet med, er sammenliknet og gjennomgått av Ferraris egne testførere, av deres utviklingsavdeling og av Ferraris F1-førere.

FXX-prosjektet skulle egentlig bare gå over to år, og fram til nå har FXX-eierne hygget seg på fjorten gruppetester og fjorten personlige tester. I 2006 ble 16 500 km tilbakelagt, i år har de til sammen kjørt 18 500 km. Resultatet er at aerodynamikk, understell og elektronikk er finjustert. Suksessen har gjort at Ferrari vil videreføre FXX-prosjektet.

860 hk ved 9500 o/min
Nå har altså Ferrari oppdatert FXX, med de to årenes utviklingsarbeid som grunnlag. FXX Pacchetto Evoluzione, eller " FXX utviklingspakke" som det heter på norsk, er finjustert til det ekstreme.

Den 6,3 liter store V12-motoren er trimmet til 860 hk ved 9500 o/min, den F1-liknende automatgirkassa sjalter på 60 millisekunder - 20 ms raskere enn før - og girutvekslingene er endret for å ta hensyn til at motoren klarer 1000 o/min mer enn før.

Tilpasses underveis
Det nye antispinnsystemet har ni forskjellige trinn - i tillegg til at det kan deaktiveres - og føreren kan velge mellom disse med en knapp på midtkonsollen. Dermed kan bilens oppførsel endres fra sving til sving, akkurat som i en F1-bil.

Nye innstillinger av understellet gjør at de spesielle 19-tommers Bridgestone-dekkene varer lenger, og de keramiske Brembo-bremsene er enda mer effektive enn før. I tillegg har Ferrari - på de mer eller mindre ukyndige testførernes oppfordring - endret aerodynamikken så bilen har mer marktrykk over hekken. Dette har de fått til med en ny diffuser bak, og de små vingene bak er endret. Dette har igjen ført til at den aktive frontspoileren, som justerer seg automatisk i fart, har fått nye innstillinger. Totalt har endringene ført til 25 prosent forbedring av aerodynamikken.

Ekstrem forbedring
Og dette oppgraderingssettet har gjort at FXX nå klarer Ferraris egen testbane Fiorano mye raskere enn før; 1.18-runder er nå redusert til under 1.16-runder. To sekunders forbedring på en såpass kort bane er ekstremt.

FXX Evo har i tillegg fått et overvåkningssystem for rattvinkel og for trykket i bremsepumpa, så teknikerne som følger hver test kan få full oversikt. Et teknisk team på femten personer er nemlig med på hver eneste test, enten det er en av de seks årlige i Ferrari-regi eller en test i privat regi. Men fortsatt må alt skje på en lukket bane - FXX er og blir en bil for banebruk, og kan fortsatt ikke registreres for veien.

Men som med den "vanlige" FXX trenger du nok ikke å ringe til din lokale Ferrari-forretning om du er interessert. De heldige som får kjøpe en FXX Evo, har nok allerede fått en liten forespørsel fra Ferrari.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!