Bilder: Gemballa Mirage GT

I Vi Menn Bil kunne du for en stund siden lese om undertegnedes opplevelse av den fantastiske Gemballa Mirage GT. Bilen, som baseres på en av de 1270 Porsche Carrera GT-bilene som ble bygd, er en ekstrem maskin.

Gemballa har finpusset en smule på motoren. Den har fått 40 hk oppå originalens 612 og et enda åpnere eksosanlegg som slipper ut enda mer fantastisk V10-musikk. Dessuten har den fått nytt utseende. Alle karosserioppgraderingene er lagd i karbonfiber, med finish som grenser til det ekstreme.

Kostbart og ekstremt
Større bremser, ombygd hjuloppheng og nye hjul er også på plass. Interiøret er oppgradert og veldig mye finere enn i standardbilen. Den komplette Mirage GT-ombyggingen koster flere millioner kroner, og da må du ha en Carrera GT fra før.

Tokyo Motorshow 07 - Alle nyhetene

Som om ikke dette var nok, lanserer Gemballa en egen Mirage GT-variant i begrenset serie. Den tyske Porsche-tuneren skal bygge 25 biler, alle med hver sin unike farge. Den vi ser her, glitrende svart med gull, skal leveres til en berømt fotballspiller.

Interiøret er også unikt. Ingen av de 25 bilene skal ha den samme sammensetningen av farger, karbon og skinn. Gemballa har stappet GT´en full av både dype tepper, skinn av høyeste kvalitet og karbonfiber, og oppgradert multimedieanlegget så du slipper å kjede deg i et lyskryss.

800 hk på vei
Spesial-Mirage GT´en har fått mye av de samme aerodynamiske oppgraderingene som den "vanlige" varianten, noe som både gjør bilen veldig mye barskere og som også bidrar til å øke marktrykket. Det forbedrer også luftstrømmene gjennom bilen, noe som vil komme godt med på den kommende 800-hesters-oppgraderingen av motoren de jobber med.

Elleve av de 25 bilene er allerede bygd, og flere er under bygging. Så om du vil ha en, må du kjappe deg. Men ta en prat med banken først. Bare ombyggingen av en Carrera GT til Mirage GT Limited Edition-utgave koster 1,8 millioner kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!