På raid i Tokyo

I ren ”Fast & The Furious”-stil ble Vi Menn invitert ned i et parkeringshus i Tokyo. I dunkel belysning fikk vi se det som skulle hemmeligholdes til i dag. Nissans nyeste GT-R.

Sist oppdatert

Bilder: Nissan GT-R

Råskinnet har lenge vært en myte. Nå er den avduket. Nissan sier selv at det måtte jobbes intenst med bilen, for den skulle tilfredsstille alle krav til en supersportsbil. Nå står den her, og alle spesifikasjoner er klare.

3,5 sekunder
Under huven sitter det en 3,8 liters V6 med 60 graders vinkel. Dobbelt sett turboladere gir nok pustehjelp til at klumpen leverer 480 gamper ved 6400 omdreininger. Når dreiemomentet topper 588 Nm mellom 3200 og 5200 omdreininger, så vet du ca. hvor arbeidsområdet befinner seg.

Tokyo Motorshow 07 - Alle nyhetene

Du merker det også når du trår til, for 0-100 km/t går unna på 3,5 sekunder, og du kommer deg lett opp til 300. Da skal bilen være så stabil og stille at du kan sitte og holde normale samtaler med baksetepassasjerene, samtidig som du gjerne kan gi på litt til.

Leser kjørestilen
For å holde bilen godt festet til moder jord har Bilstein laget fjærbein som passer bilen til minste detalj, og som leser av kjørestil for å justeres til det optimale. Girløsningen er en GR6, som egentlig mest kan sammenlignes med et DSG-system med dobbelt-klutsj.

Brembo har laget egne bremser til GT-R, og implementert noen nye elementer i kalipperne som skal få de til å bli torsjonsstive nok. Bremser kan fort bli tunge, og samtidig som de lettes, så blir de som regel mykere.

Interiøret er laget for å slutte seg rundt føreren. Setene er særdeles bøtteformede, og det gjelder ikke bare foran. Bak er det to seter som er avdelt takket være kanalen for mellomaksler og girkasse. Den sitter nemlig bak for å fordele vekt. Deretter går det en ny aksel frem igjen, for at forhjulene skal få drift. Ja visst, GT-R drar på alle fire, og akselen fra motor til girkasse er laget i karbon, mens akselen tilbake til forhjulene er av stål.

Raskere enn Porsche 911 Turbo
For at du skal kunne ratte rivjernet effektivt rundt i høye hastigheter, så er det et eget infosystem som viser deg alle viktige detaljer, som akselerasjon, g-krefter, optimalt girskift, og så videre. Alt i den reneste F&F stil.

Om bilen kommer til Norge? Det kommer an på kundene som har penger. Bilen er raskere enn Porsche 911 Turbo, men det gjenstår å se om disse kundene velger denne type bil. Under hele testperioden har det rullet en 911 Turbo som referanse i bakgrunnen. Nissan vet hva de vil, og det ser ut til at de vet hvordan de skal få det til også. Vi kan nesten ikke vente til prøvekjøringen.

Denne saken ble første gang publisert 25/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også