Ordentlig slem

Når en Ferrari F430 ikke er nok, kan du gå til Novitec. Men når ikke engang Novitecs heftige ”standardoppgraderinger” er nok, da lager de en ordentlig spesial til deg.

Den nye fronten, de dype sideskjørtene og den nye støtfangeren bak smelter fint sammen med Ferraris originale linjer.
Den nye fronten, de dype sideskjørtene og den nye støtfangeren bak smelter fint sammen med Ferraris originale linjer.
Sist oppdatert

Bilder: Novitec Ferrari F430 TuNero

Du har sett noen av Novitecs heftige kreasjoner på disse nettsidene og i Vi Menn tidligere. Den tyske tuneren har en tredelt virksomhet; Novitec tar seg av Fiat, Alfa Romeo og Lancia, Novitec Tridente bearbeider Maserati, og Novitec Rosso konsentrerer seg om videreforedling av Ferrari.

Novitec Rosso har noen voldsomme oppgraderingspakker til Ferrari F430, både hva utvendig og innvendig utseende, motor, bremser og understell angår. Men de har mer i ermet enn standardbiter de bolter på; de kan også lage det kunden ønsker. Det vi ser her, har fått det velklingende og svært passende navnet TuNero.

Slem motor
TuNero er vel noe av det slemmeste som noensinne er lagd på Ferrari-basis. Utseendet er jo nok til å gi gåsehud: den svarte og svarte farkosten har fått Novitecs nye front, hekk sideskjørt og hekkvinge. Mørke lykter har den også fått; det eneste med farge på, er blinklysene foran.

Det slemme fortsetter i motorrommet; den 4,3 liter store V8´en har fått pustehjelp fra to kompressorer, og sammen med en del andre modifikasjoner gir dette pene 707 hk ved 8350 o/min og 712 Nm ved 6300 o/min. Også her er det meste lakkert i svart, både det som kommer fra Ferrari og det som Novitec har satt på. En bråte karbonfiberbiter er for øvrig også på plass.

Ekstremt kjapp, og mer sportslig
Med Novitecs ombygde girkasse gir dette en 0-100-sprint på akseptable 3,5 sekunder, og toppfarten er 348 km/t.

Understellet er oppgradert med tunerens egne biter, der føreren selv kan justere høyde og hardhet etter eget ønske, og nye stabstag bidrar til å holde bilen enda mer i riktig vinkel når svingene kommer tett.

Et sett spacere skyver de digre hjulene lenger ut, og bak de svarte felgene kan vi se Novitec og Brembos bremse-samarbeidsprosjekt: 380 millimeter store skiver klemmes av svarte, seksstemplede kalippere, og et sett stålomspunnede bremseslanger skal gi den rette følelsen i bremsepedalen og enda mer direkte bremsevirkning enn det standardbilen kan by på.

Enda mer svart
Også innvendig er det det svarte som dominerer TuNero; de dype sportssetene fra Novitec, det nye og gripevennlige rattet med karbonfiberdetaljer, karbon-midtkonsollen og -fotstøtten, og det meste av andre ting er svart.

Vi må si det ser ganske så gromt og gjennomført ut.

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også