Spionbilder: Subaru Forester

Denne Subaruen ser ved første øyekast ut som en helt vanlig Outback. Våre spionfotografer trodde først det var det den var.

Men så la de merke til at dimensjonene er annerledes, at metallet er bøyd på annen måte, og at det hele tydeligvis er tilpasset en annen basis. Etter litt spørring og graving, fikk de bekreftet at Outback-skallet skjuler den neste Subaru Forester.

Mye større
Den nye Forester blir en langt større bil enn dagens modell. Forester er en ganske så kompakt crossoverstasjonsvogn, og den er mindre enn mange SUV-er. Dette har jo vært en av fordelene til bilen - at du får SUV-fordelene uten ulempene - men samtidig selges jo SUV-er i bøtter og lass, kanskje delvis på grunn av den ekstra størrelsen.

Våre spionfotografer tok seg den frihet å finne fram målebåndet. Dagens akselavstand på 2,52 meter økes til voksne 2,75 meter, altså fem centimeter lengre enn den lange Volkswagen Passat. Det er også mye lengre enn dagens Outback, og nesten identisk med Subarus digre Tribeca-SUV.

Mer komfort, mindre lek
Også sporvidden blir en del bredere enn på dagens Forester og Outback. De sjenerøse endringene i størrelse gir utslag i bedre innvendig plass - særlig beinplassen i baksetet og bagasjerommet kan jo med fordel bli litt større - og bør også gi en ryddigere og mer komfortabel oppførsel på veien. At det sannsynligvis vil føre til en litt mindre leken bil, får vi da heller tåle. Selv om vi vil savne det - Forester er jo en lettkjørt og morsom bil, særlig på vinterføre.

Ingen andre detaljer er nevnt, men det er bekreftet at Forester får en boxer-dieselmotor om ikke så altfor lenge, og siden produsenten hele tiden har holdt hardt på både boxermotorer og det flotte firehjulstrekksystemet sitt, blir vi veldig overrasket om det blir de helt store tekniske endringene i forhold til dagens Forester når den nye kommer høsten 2009.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!