Den nye BMW M3 er grom. Som sedan blir den også litt mer praktisk. Selv om den - som så mange andre nye generasjoner av biler - er blitt et hakk mer voksen enn forgjengeren, er den fortsatt særdeles kjørbar, særdeles sprek, og kan gi en særdeles underholdende kjøreopplevelse.

Bilder: BMW M3 sedan

Prestasjonene hjelpes jo godt av at bilen har en avkappet variant av den fantastiske M5/M6-motoren; her er den som kjent en fireliters V8, med 420 hk ved 8400 o/min og 400 Nm ved 3900 o/min. Om du vil få en liten opplevelse av hvordan denne motoren låter - og om du vil kjøre M3 i din egen stue - kan du laste ned BMWs kjøresimulator og ratte i vei på Nürburgrings GP-bane.

Grombil for fem
BMW har tidligere bekreftet at den nye M3 skal komme i flere varianter. Coupéen er jo allerede presentert - og i forrige Vi Menn Bil kunne du lese om vår opplevelse av den. En stasjonsvogn, en cab og en sedan kommer også.

Nå er altså sedanen klar, som et litt mer praktisk grombil-alternativ. Selv om coupéen har et flott utseende, og selv om coupé-dører er lange og letter innstigningen til forsetene, er nå fire dører engang fire dører. Dessuten har coupéen fire seter, mens sedanen byr på masser av glede for fem.

Fortsatt veldig kjapp
Litt ekstra vekt gjør at bilen er bittelitt tregere enn coupéen. Skjønt, med 1680 kg å dra på er den ikke voldsomt tung, og treg er den heller ikke: Med manuellsjaltet sekstrinnskasse og godt hjulpet av en variabel diffbrems med opptil full sperrevirkning gjør den 0-100-sprinten på 4,9 sekunder (coupéen bruker 4,8 sekunder) og toppfarten er fortsatt elektronisk begrenset til 250 km/t.

Utseendemessig og teknisk er M-behandlingen den samme: Den har et karakteristisk stylingsett, den har et elektronisk styrt understell, og du kan selv velge hvor hissig styringen, understellet, ESP-systemet og motorresponsen skal være.

I tillegg til å være både sprek og morsom, byr M3 sedan på høy grad av eksklusivitet, standardutstyrspakka er svært omfattende, og du finner også en del ordentlig snacks på ekstrautstyrslista.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!